Sabtu, 25 Februari 2023

UJANG & APO? BUMPER NEWSTALGIA FREESTYLE 2023


 Setelah dalam benerapa keluarannya majalah ini memberikan tema yang tertentu, dengan yang terakhir bertemakan misteri, majalah kali ini memberikan tema bebas. Tema bebas membolehkan apa sahaja tajuk kartun dimuatkan di dalamnya. Namun hamba lihat banyak juga kartun yang bertemakan misteri. Mungkin lebihan kartun yang tidak dapat dimuatkan dalam keluaran yang lalu maka dimuatkan di dalam keluaran terbaharu ini.

Kartunis Gayour membawakan komik bertajuk 'Generasi 80an'. Berdasarkan tajuknya boleh dijangka akan isinya. Ini bukanlah kali pertama Gayour mempersembahkan kartun sebegini. Justeru apa yang dibawa oleh Gayour hamba lihat umpama satu pengulangan sahaja, cuma ia dipersembahkan dengan lukisan yang baharu dan segar.

Sudah lama kartun 'Catman' oleh Rambai tidak muncul. Hero yang dulu selalu muncul di majalah APO? ini kembali dengan usaha untuk merakam naga di sebuah tasik dengan kameranya. Seperti biasa kisah Catman akan berakhir dengan 'kehampehan' yang amat menghiburkan.

Persembahan beberapa kartunis dari segi lukisan mereka hamba lihat semakin mantap seperti kartunis Sagu yang muncul dengan 'Dulu Lagi Best...' dan kartunis Uchot dengan kartun bertajuk 'Malas'.

Anaz Grimm membawakan komik bertajuk 'Jalan Mati'. Rasanya ini kali pertama hamba membaca karya kartunis ini. Ternyata persembahan bekiau tidak menghampakan. Lukisannya kemas dan teratur dan kesudahan kartunnya tidak dijangka.

Toon Attack muncul kembali! Ruangan khas buat mereka yang ingin menunjukkan bakat ini menampilkan empat buat kartun yang mempunyai persembahan seperti seorang kartunis pro. Tidak seperti Mekar Di GG ataupun Senyum Skot di majalah Gila-Gila, nampaknya pemilihan karya di Toon Attack hanya memberikan peluang buat mereka yang mempunyai persembahan kartun dan idea yang terbaik sahaja.

Kartunis Pheno yang dulu selalu muncul di Gila-Gila kini terpapar karyanya di majalah ini dengan 'Burp!' Adakah Pheno tidak lagi menghantar karya di GG?

Kartunis Asan cukup dikenali dengan karyanya yang kelakar. Tetapi di dalam majalah ini, sebuah karya lama beliau yang pernah tersiar di majalah APO? isu 134, 1 Ogos 2004 bertajuk 'Pahlawan Gergaji' kelihatan serius sekali. Pahlawan Gergaji adalah mengenai sindiket penyeludupan manusia di negara kita. Seorang lelaki muncul membalas dendam terhadap ahli sindiket ini dengan membunuh mereka menggunakan gergaji.

Dua keping kad kraf figura 3D menanti pembaca sebagai hadiah edisi kali ini!




Jomlah baca KENITRA!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...