Ahad, 30 April 2023

EJEN ALI THE MOVIE , MISI : NEO


 

Komik ini walaupun dibeli sewaktu ianya baru berada di pasaran beberapa tahun yang lalu, tetapi baru hari inilah hamba dapat membacanya. Lama jugalah ia tersadai di atas lantai di tepi katil hamba (hamba memang meletakkan sejumlah buku-buku berdekatan katil untuk dibaca).

Komik ini adalah 'sebijik' atau sama jalan ceritanya dengan tayangan filemnya di pawagam. Hanya ia dipersembahkan dalam bentuk bahan bercetak sahaja. Dalam permulaan komik, kisah Aliya dan Niki cuba mencuri sebuah jantung sintetik dan berhadapan dengan ejen-ejen M.A.T.A., , dipersembahkan dalam bentuk lukisan komik, berlainan dengan tayangan di dalam filem. Manakala untuk kisah selanjutnya ia adalah dalam bentuk gambar pegun imej filem dengan diberikan kotak-kotak dialog.

Sebenarnya persembahan komik awal adalah lebih berkesan berbanding dengan komik gambar pegun. Ini kerana komik awal sememangnya dilukis untuk persembahan kepada para pembaca. Sedangkan gambar pegun itu adalah filem untuk persembahan penonton. Justeru apabila ia dijadikan gambar pegun, walaupun diberikan dialog dan cuba disusun sepertiu sebuah komik, ianya agak sukar difahami lebih-lebih lagi jika kita tidak pernah menonton versi filemnya.

Ini kerana filem ini sememangnya direka untuk menjadi bahan tontonan. Untuk menjadikannya sebuah komik, peranan penceritaan bertulis dan kotak dialog amatlah penting untuk kefahaman pembaca. Namun sebagai pembaca, hamba tetap merasakan satu kejanggalan di dalam penceritaan bertulisnya.

Sewajarnya kisah ini, walaupun telah ditayangkan di pawagam, diberikan nafas baru dengan cara melukis semula komiknya. Tindakan mengambil imej pegun daripada filem sebenarnya adalah satu jalan mudah untuk menjual sebuah karya. Walaupun ia bukanlah  satu kesalahan, penghasilan satu komik yang baharu akan memberikan peluang kepada pelukis tempatan untuk menonjolkan bakat mereka di samping memberikan kepuasan kepada pembaca komik tegar!


KENITRA - takkan menyesal membacanya!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...