Friday, May 12, 2017

SEMBANG-SEMBANG - Nud's

Hari ini hamba tidak tahu sama ada anak muda hari ini mengenali nama Nud's ataupun tidak. Lebih-lebih lagi apabila arena komik tempatan dilanda suasana muram sejak sekian lama. Tetapi ini adalah satu nama besar lebih 20 tahun yang lalu. 

Hamba temui pelukis ini sewaktu beliau membuka gerai melukis karikatur di kolej hamba pada tahun lalu. Buku koleksi ini pula hamba beli daripada anak kartunis Jaafar Taib yang turut mengadakan pameran di tempat yang sama. Jadi mudah untuk hamba dapatkan tandatangan beliau di atas buku ini. Beliau ketika itu turut ditemani kartunis Ramzahurin dan seorang lagi yang hamba lupa namanya. Kini mencari rezeki dengan menjadi pelukis bebas sepenuh masa dengan menjadikan lukisan karikatur sebagai perolehan utama.

Sembang-sembang adalah cara Nud's menterjemahkan isu-isu semasa yang berlaku di sekeling masyarakat pada masa itu. Ia disampaikan secara sinis dengan cara yang santai dan humor. Lukisannya kemas dan tidak cacamerba. Tetapi ada juga segemen kartun dalam kompilasi ini yang seolah-olah di ulang tayang atau kitar semula. Contohnya pada satu keadaan ada adegan guru menyuruh murid melukis keadaan atau gambaran di jalan raya, maka murid berkenaan melukis tentang suasana kemalangan. Dalam satu lagi keadaan guru menyuruh murid melukis keadaan di dalam hutan dan murid melukis keadaan hutan yang ditebang pembalak haram. Situasinya sama dengan gambaran yang berbeza. Sama seperti yang berlaku pada kompilasi Jungle Jokes yang pernah hamba tuliskan tahun dahulu.

Kompilasi ini mungkin tidak lagi ditemui di mana-mana kedai buku dan mungkin satu yang amat berharga kepada para pengumpul. Sesiapa yang ada boleh pakat simpan sama ada buat tatapan sendiri atau jual semula bila harganya dah sama macam satu gram emas!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...