Tuesday, December 22, 2015

ULU YAM DI LIVERPOOL - Nazali Noor




Buku ini seringkali saya lihat apabila mengunjungi sebuah kedai buku di sebuah pasaraya. Tajuknya menarik seakan menggamit hati untuk membacanya. Tetapi ketika itu hati masih belum mahu memilikinya lantaran merasakan di rumah masih banyak lagi buku yang belum di baca.........lagipun kedai tu tak ada diskaun....ha ha ha.

Tapi akhirnya buku ini hamba miliki dan telahpun mengkhatamkannya dua hari yang lalu. Tidak terlalu tebal - 496 mukasurat sahaja - hamba membacanya secara santai - bahkan perlahan - menghayati setiap bab penceritaan. Kata Nazali di awal permulaan buku, - "......Niat saya hanya satu. Semoga cerita-cerita budak kampung dan orang-orang biasa seperti saya menjadi sedikit dorongan pada mereka di luar sana yang ingin menggenggam azam mengubah sempadan potensi diri daripada kepompong kebiasaan dan kemudian mungkin berkata; Hmm....brother tu taklah pandai mana pun, orang kampung macam aku jugak. Cerita dia sama macam apa yang aku lalui sekarang. Kalau dia boleh mesti aku pun sama...."

Hamba rasa apa yang Nazali tuliskan mungkin benar. sememangnya cerita nazali biasa sahaja dan kebiasaan itu juga ada pada kita semua. Tetapi yang membuatkan Nazali istimewa adalah keazaman yang tinggi serta tidak putus asa untuk menggapai impian beliau walaupun antara impian beliau itu telah sangat hampir untuk beliau genggam.

Namun membaca keseluruhan buku ini dapat hamba rumuskan bahawa kejayaan beliau hari ini adalah kerana satu perkara - taat dan sayang kepada ibu tercinta. Hamba merasakan bahawa apa yang beliau perolehi hari ini adalah ganjaran di atas khidmat beliau kepada ibunya. Betapa beliau tidak jadi ke Uk kerana ibu, bertukar kerja kerana ibu serta bersegera mencari jodoh kerana ibu. Beliau sering melupakan kepentingan diri hanya kerana mendahulukan ibunya. Bahkan saat beliau hampir ke Liverpool apabila ibunya diserang angin ahmar, beliau bersedia untuk membatalkan hijrah tersebut sekiranya ibu tidak mengizinkan. Namun dengan tulus ikhlas ibunya mengizinkan sambil adik beradik yang lain memberikan semangat serta berjanji untuk menjaga si ibu yang sakit. Kerana taat kepada ibulah akhirnya hamba boleh katakan Nazali kini mendapat sama rata dua komoditi dalam hidup manusia - masa dan harta.

Apabila Nazali berkisah tentang pengalamannya bertanding di dalam Pesta pantung di Sekolah Menengah Agama Persekutuan, hamba sedikit teruja kerana hamba bersekolah di sana ketika itu. Hamba memang menuruti pertandingan tersebut cuma hamba tidak ingat sekiranya ada menonton Nazali berpantun. Bahkan beberapa tahun selepas itu hamba juga menjadi sebahagian pasukan pantun sekolah sehingga berjaya menjadi Naib Johan Negeri Sembilan, juga ditewaskan oleh sekolah yang pernah menewaskan sekolah Nazali. Agak menarik apabila Nazali membuat pendedahan bahawa beliau mempunyai hubungan istimewa dengan pemantun utama sekolah berkenaan kemudiannya - dan hamba tumpang simpati di atas terbengkalainya hubungan cinta mereka.

Namun itu semua bukan menjadi hal apabila Nazali akhirnya dikurniakan Allah seorang isteri yang bagi hamba cukup hebat - sabar, setia dan mengharungi susah senang bersama - semua ini kerana faktor tadi - taat kepada ibunda tercinta. Juga dikurniakan cahaya mata yang cerdas kesemuanya menambahkan lagi ni'mat kehidupan yang dikurniakan Tuhan.

Sebagai anak nogori yang juga ada leluhur Minang, hamba bangga dengan Nazali yang juga seorang anak Minang di perantauan, membawa jatidiri anak Minang yang sememang hidupnya perlu merantau untuk sebuah kehidupan.


Wednesday, December 16, 2015

PERMAINAN MAUT - Helmi Effendy, Aida Adia, Ebriza Aminuddin, Syasya Bellyna



Novel ini asalnya bukanlah pilihan hamba kerana hamba cuma pernah membaca hanya tulisan seorang daripada empat penulisnya iaitu Helmi Effendy. Justeru hamba khuatir tulisan penulis lain tidak akan dapat memenuhi 'nafsu pembacaan' hamba hingga menyebabkan hamba menjadi bosan sepanjang pembacaan. Namun apabila anak hamba telah memasukannya ke dalam bakul belian maka hamba perlu juga membacanya apabila ia telah jadi milik keluarga sendiri. Ternyata telahan hamba betul kerana dari empat orang penulis yang bergabung, hanya dua sahaja  karya yang berjaya menjadikan penumpuan hamba hingga ke tahap maksima.


Permainan Maut - Helmi Effendy

Karya penulis ini diberi penghormatan sebagai tajuk novel ini. Tiada sebarang permainan yang membawa maut di dalam kisah ini walaupun ia bertajuk begitu. Begitu juga tragedi pembunuhan yang berlaku, tidak berbentuk umpama satu permainan seperti yang dapat kita lihat dalam filem 12 Rounds. Satu reunion yang berlansung di kediaman keluarga Hakimy telah berakhir dengan berlakunya beberapa pembunuhan ke atas mereka yang hadir. Pembaca tentunya akan tertanya-tanya pada awal cerita siapa gerangan si pembunuh dan atas sebab apa pembunuhan tersebut dilakukan.

Mengetahui bahawa pembunuhnya adalah Hakimy sendiri tidaklah begitu mengejutkan hamba, tetapi sebab untuk dia membunuh rakan-rakannya pada malam itu kelihatan seperti terlalu mudah. Hakimy yang pernah membunuh seorang wanita bernama Tiara beberapa tahun yang lalu terperanjat apabila seorang yang mempunyai wajah persis wanita berkenaan muncul pada majlis reunion berkenaan. Kata Hakimy, "Aku ingat kau ialah hantu Tiara yang datang untuk beritahu tentang kesalahan aku pada semua kawan aku pada malam reunion ni. Sebab tu aku bunuh semua kawan kita. Aku takut yang kau akan beritahu mereka......."

Kalau difikir-fikir, kenapa perlu bersusah payah hendak membunuh orang lain yang belum tentu mengetahui rahsia tersebut. Lebih elok ditumpukan kepada usaha untuk membunuh Tiara aka Trisya itu sendiri. namun dalam kesemua pembunuhan itu terdapat satu pembunuhan yang memusykilkan hamba. Kematian Akma kerana terjatuh dari tingkat empat rumah berkenaanmenjadi misteri kerana tidak diketahui siapa pembunuhnya. Ini kerana Hakimy si pembunuh utama tidak berada di tempat kejadian, dia berada bersama-sama rakannya yang lain ketika itu. Walaupun mereka yang di bawah ternampak kelibat seperti Tiara/Trisya namun watak itu sendiri ke majlis berkenaan bukan untuk membunuh sesiapa bahkan tiada pengakuan di akhir cerita.

Cerita yang dibawa Helmi Effendy adalah yang biasa kita ketemui dalam filem-filem Hollywood, sama juga ketika dia menukilkan The Lost World yang mirip dengan penceritaan Jurassic Park. Satu kelebihan Helmi adalah dia pandai bermain dengan watak yang ramai dan tidak menyebabkan pembaca hilang punca kerana terlalu ramai watak yang muncul. Setiap watak utama mempunyai kesudahannya serta persoalan yang terjawab. Secara keseluruhannya cerita ini tidak mengecewakan hamba tetapi penulis perlu juga berhati-hati dengan typing error seperti perkataan antispetic dan anspectic di mukasurat 40 yang sepatutnya ditulis anti septic.


Nenek, Tolong Keluar - Aida Adia


Cerita ini mudah sahaja, berkenaan saka. Terbahagi kepada dua zaman, zaman dahulu dan masa kini. Epised masa lalu menumpukan kepada kehidupan Andika sebagai seorang pemuda. Bagaimana dia kahwin lari dengan Embun Murni, hidup berkeluarga sehinggalah kepada kisah beliau mendapatkan saka bagi hidup mewah. Dalam episod masa lalu ini hati hamba bagai sudah ditambat dan bersedia untuk mengikuti kisah selanjutnya. Tetapi tiba-tiba sahaja ia berakhir dan disambung dengan kehidupan masa kini tentang keluarga Raudhah yang juga merupakan keturunan Andika serta usaha beliau untuk melepaskan diri daripada saka tersebut.

Entahlah, hamba rasa macam potong stim sahaja. Maaflah ya wahai penulis, hamba rasa macam penulis nak cepat habis menulis je. Sudahlah Andika sendiri nampak begitu mudah untuk menerima pelawaan seorang nenek untuk menerima seorang pendamping tanpa berfikir panjang, tiba -tiba terus beralih latar masanya. Hamba lebih suka sekiranya penulis menumpukan pada zaman Andika sahaja kerana hamba yakin banyak yang penulis boleh explore, contohnya tentang adat perpatih yang ada diselitkan sedikit sebanyak.

Apapun, layan jugalah.....



Pena - Ebriza Aminuddin

Cerita ini kadang-kadang buat hamba gelak dalam hati. Banyak sangat unsur mistiknya. Macam cerita Harry Potter pun ada rasanya. Penumpuan cerita adalah kepada watak Farra Fauzana yang pada permulaan cerita nampak begitu naif. Bila bermimpi buruk, nampak takut sangat sampai menangis-nangis. Begitu juga apabila ada akar-akar 'puaka' yang memenuhi rumah beliau hingga beliau sendiri dibelit akar berkenaan dan sukar untuk melepaskan diri sehingga dibantu oleh suaminya. Tetapi tiba-tiba dia menjadi hebat apabila kembali semula ke villanya untuk mendapatkan jawapan terhadap gangguan tersebut. Dia berani menghadapi serangan akar-akar berkenaan, pandai pula membacakan ayat-ayat ruqyah serta tidak lansung gentar. Suaminyapun beliau tak ajak sama, pehhh ajaib sungguh.

Bila ada penceritaan roh orang yang sudah mati diseru semula kembali ke dunia untuk diseksa kerana membalas dendam, hamba merasakan tidak sewajarnya orang Islam menulis sebegitu. Yang mati tetapkan mati, berada di alam yang lain dan tidak mungkin kembali semula ke dunia. Tidak ada roh yang boleh diseru untuk kembali ke dunia, kalau ada dah lama orang bertanyakan pengalaman mereka menghadapi malaikat Munkar dan Nakir atau kubur mereka sempit atau luas. Walaupun hanya sekadar cerita tetapi menulislah selaku orang Islam yang berilmu, jangan terikut dengan mereka yang lain akidahnya. 

Bagi melawan puaka berkenaan Farra perlu mendapatkan sebatang pen yang mempunyai kuasa merealisasikan apa yang dicatat. Pen itu pula tersembunyi di sebuah perpustakaan ghaib. Sekali lagi hamba tergelak di dalam hati membaca kegilaan ini. Apabila penulis menggambarkan pen berkenaan mempunyai semangat tertentu, bagi hamba dah tentu ini satu unsur syirik. Takkan ada malaikat duduk dalam pen, dah tentu makhluk lain. Jadi menggunakan unsur syirik untuk melawan sesuatu yang syirik tentunya tidak boleh diterima akal. Bila ustaz itu sendiri tidak mampu melawan dan bersetuju farra menggunakan pen berkenaan, ustaz itu bukanlah seorang ustaz. Bila ustaz itu boleh pula membuka hijab sebuah perpustakaan ghaib, hamba merasakan umpama penulis telah mewujudkan watak Albus Dumbledore dan bukannya seorang ahli agama. Banyak sangat dah mengarutnya. Dan hamba lebih rasa nak tergelak apabila membaca dialog, "....Rumah ustaz ni tak macam sayang bayangkan. Cantik dan besar pulak tu. Sudah pasti ilmu yang dimilikinya sangat tinggi kan bang?......" Nampaknya kalau ustaz itu rumahnya cantik dan besar mesti ilmunya tinggi. Maaflah dik, tinggi ilmu ahli agama bukan dinilai pada rupa rumahnya, juga bukan tinggi ilmunya kalau dia boleh menghalau jin syaitan. Kalau pandai menghalau pun tapi menghurai hadith tak pandai, hurai tafsir tak tau, kitab ulama' besar pun tak pernah singkap, berguru bertalaqqi dengan ulama pun tak pernah, maka tak ada besar manalah ilmunya.

Ustaz tu pula boleh membantu dari jauh menggunakan angin....pehh memang setaraf Harry Potter dan cerita ini. Membaca siri-siri Mata Tak Berhijab dari seorang yang benar-benar boleh melihat alam ghaib pun tak rasa 'fantastic' sebegini....



Malam Ogos - Syasya Bellyna

Komen hamba - Syasya Bellyna pandai menulis!!

Kisah Malam Ogos boleh hamba kategorikan berunsur thriller. Walaupun hamba tidak pernah membaca mana-mana tulisan beliau sebelum ini, Malam Ogos antara tulisan yang berbaloi untuk dibaca. Jalinan antara watak-wataknya dibuat dengan cantik serta tidak mengusutkan penceritaan. 

Kisah Farhan yang menyewa sebuah taman tema selama satu malam bagi meraikan hari lahir Nayang, yang turut disertai oleh Khairul dan Ganesan. Hamba terfikir mesti Farhan ini melampau kayanya sehingga mampu menyewa sebuah taman tema untuk kegunaan khas mereka sahaja. Selepas itu berlakulah beberapa peristiwa yang berjaya digarap dengan baik oleh penulis. 

Hamba tak mahu komen lanjut tentang tulisan Syasya ini, nanti spoil mood anda. Layan saja......



Tuesday, December 8, 2015

BRUCE LEE THE CELEBRATED LIFE OF THE GOLDEN DRAGON - Edited by John Little



Siapa yang tidak kenal dengan nama Bruce Lee. Lebih-lebih lagi bagi peminat dan pengamal seni bela diri nama ini tentunya sering dikaitkan dengan kehebatan dan kelincagannya beraksi di dalam filem. Dilahirkan pada tahun 1940 - year of the dragon - dan meninggal dunia pada tahun 1973, satu usia yang cukup muda. Namun walaupun pergi dalam usia yang muda, apa yang telah beliau lakukan ketika hidup menyebabkan namanya masih lagi disebut sehingga ke hari ini.

Buku ini memuatkan tulisan yang diambil daripada perkataan Bruce sendiri diiringi dengan banyak gambar ekslusif terutamanya gambar beliau ketika kecil serta zaman muda beliau. Jika diteliti, kebanyakan perkataan Bruce penuh dengan unsur falsafah terutamanya yang berkaitan dengan seni bela diri yang diasaskannya iaitu Jeet Kune Do. Walaupun mempelajari seni Wing Chun daripada Grand Master Yip Man, beliau tidak terlalu cenderung dengan gaya berlawan yang banyak 'bunga-bunga'nya. Kerana itu kita lihat gaya aksi beliau di dalam filem lebih cenderung kepada street fighting dan tidak banyak bunga kuntaunya seperti yang dilihat dalam filem-filem kungfu lama. Kerana perubahan gaya permainan itu jugalah yang mencipta kelainan di dalam persembahan seni bela diri di dalam filem ketika itu sehingga menjadi satu fenomena baru.

Buku ini hamba beli di pameran Big Bad Wolf 2015 yang sedang berlansung sekarang sehingga 14 Disember nanti. Menawarkan harga yang berpatutan dan menjadi carian utama hamba tempohari. 


Wednesday, December 2, 2015

TOWN MALL - Hasrudi Jawawi



Hasrudi Jawawi mengambil inspirasi sebuah bangunan pusat perniagaan yang pernah terbengkalai untuk menghasilkan novel ini. Bangunan yang terletak di Seremban itu dikatakan mempunyai misteri yang tersendiri sehingga kisahnya pernah tercatat di akhbar serta di ruang-ruang blog. Walaupun Hasrudi menggunakan nama Town Mall sebagai gelaran untuk nama bangunan ini, berkemungkinan mengelakkan berlakunya isu tuntutan dan sebagainya di kemudian hari, namun beliau secara nyata memaklumkan nama sebenar bangunan tersebut di dalam ulasannya. Dalam penceritaan novel ini juga dengan jelas penulis melakarkan duduk letak bangunan ini termasuk penceritaan bangunan yang ada berhampiran dengan mall tersebut.Bahkan beliau juga turut memberikan 'iklan' percuma kepada beberapa buah perniagaan yang ada di dalam bangunan berkenaan yang dikatakan turut menjadi penyewa di dalam town mall. 

Novel ini terlalu tebal bagi hamba. Hamba bermula dengan lancar membaca novel ini namun di pertengahan rasa bosan mula menghinggapi. Terasa seperti cerita ini sengaja dipanjang-panjangkan dengan meletakkan banyak 'bunga-bunga penceritaan' di dalamnya. Secara ringkas, telah terjadi satu pembunuhan di bangunan tersebut di mana mayat seorang wanita telah ditanam di dalam sebuah dinding bangunan. Semenjak itu beberapa kejadian misteri telah berlaku seperti kematian serta banyak aral yang menyebabkan pembinaan bangunan tersebut tertangguh. Selepas 10 tahun pembinaan disambung semula dan menyaksikan berlakunya kembali beberapa gangguan. Gangguan telah terjadi kepada beberapa individu yang dikatakan pernah melihat pembunuhan tersebut tetapi tidak berbuat apa-apa untuk menyelamatkan wanita berkenaan.

Kesian juga dengan mereka yang menjadi mangsa hanya kerana mereka pernah menjadi saksi peristiwa tersebut. Sedangkan individu yang bertanggungjawab membunuh serta menyimen mayat ke dalam dinding tidak menerima apa-apa gangguan. Tidak tercatat di mana-mana dalam novel ini individu yang menjadi culprit menerima sebarang gangguan bahkan siapa mereka turut menjadi misteri sehingga ke akhir cerita walaupun nama ketua mereka ada disebut pada akhir cerita. Maknanya 'hantu' berkenaan membalas dendam bukan pada orang sepatutnya walaupun tiga orang yang menganiaya beliau berada di dalam kedudukan dekat dengannya. Sedangkan mangsa-mangsa yang lain berada boleh dikatakan agak jauh dari tempat kejadian, kecuali watak Rusdi yang pada asalnya salah seorang daripada culprit bertiga tetapi menarik diri pada saat akhir, terutamanya watak Ariani yang hanya berada di luar bangunan tersebut semasa kejadian.

Kadang-kadang melihat perhubungan watak dalam novel ini keadaannya seperti Keluarga 69. Ada empat beradik iaitu Akma, Rezuan, Zairul dan Marini. Kesemuanya merupakan adik kepada wanita yang dibunuh. Zairul mempunyai kekasih bernama Ariani. Ariani merupakan orang atasan kepada Redzuan. Akma merupakan watak misteri pada awal cerita yang penulis lakarkan sekejap macam hantu dan sekejap tidak yang kerap 'mengganggu' watak Rusdi yang juga dikenali oleh Ariani sebagai rakan kerjasama dalam pembangunan Town Mall. Zairul mengenali watak Yusof apabila kerap menemani Mawar ke kedai buku dan Yusof merupakan rakan baik Marini. Redzuan juga kerap ke gym yang menjadi tempat bekerja Adha yang juga rakan baik Marini. Walaupun dihubungkan sedemikian rupa, watak ini tidak mengenal antara satu sama lain. Andainya Hasrudi tidak buat hubungan sedemikianpun rasanya jalan cerita tidak akan rosak sebab kaitan sedemikian tidak membawa apa-apa kepada hamba. Ini kerana hamba lebih ingin melihat pengakhiran yang berlaku epada para pembunuh bukannya mereka yang tidak sengaja berada pada waktu yang salah.

Sampai satu tahap hamba rasa bosan dengan cara hantu ini mengganggu mangsa-mangsanya. Almaklumlah wataknya ramai dan hantunya sekor tu sahaja. Sebab semua gangguan yang berlaku lebih kurang sama sahaja. Hantu boleh menyamar dan muncul walaupun di siang hari, Orang yang telahpun mati dilihat masih hidup (seperti yang berlaku kepada watak Rusdi dan Ariani), Kalau seram mesti ada ayat air liur terasa kesat bla bla bla, selepas ada gangguan biasanya ada ayat lebih kurang ... dan tanpa mereka sedari ada kelibat seperti pocong merenung dengan muka marah yada yada yada..., dua tiga watak yang ke tandas town mall yang pada mulanya ingatkan ada orang bersama rupanya tiada siapa, tandas kosong lepas tu tandas hujung terbuka sendiri, ada bunyi keriut dan keluarlah apa benda pun yada yada yada.... atau secara ringkasnya perkara yang lebih kurang sama berulang-ulang. Macam dah tak kreatif lansung hantu tu mengganggu manusia. Ini satu cabaran buat penulis yang suka menulis novel yang benar-benar tebal (novel ini melebihi 700 muka surat) agar tidak terlalu kerap mengulangi ayat atau peristiwa juga gangguan yang lebih kurang sama sehingga pembaca sudah boleh mengagak apa yang akan berlaku seterusnya.


Thursday, November 26, 2015

GG #777 V2.0 KEMBALINYA EKSPENDEBEL



Walaupun merupakan isu keluaran bulan November, ia agak lambat berada di pasaran. Sudahlah lambat berada di pasaran, bukan semua kedai majalah ada menjual majalah ini sekarang. Tidak setakat itu, edarannya juga agak terhad memandangkan sambutan terhadap majalah ini yang telah menurun sejak sekian lama. Namun yang pasti ia merupakan satu-satunya majalah humor yang mampu bertahan semenjak dilahirkan pada 1 April 1978. Apa yang membuatkan hamba mencari-cari majalah ini di pasaran adalah kerana dikatakan sekumpulan kartunis otai yang menggelarkan diri mereka the ekspendebel akan bersatu memeriahkan semula dunia kartun tempatan menggunakan wadah majalah ini. Selain itu nombor keluaran majalah ini agak istimewa iaitu #777 V2.0. Ini kerana sebelum ini telah terbit sebuah keluaran khas sempena Pameran Lagi Lagi Gila-Gila di Galeri Petronas beberapa bulan yang lalu yang menggunakan nombor #777. Justeru ini kali pertama Gila-Gila mengeluarkan dua buah majalah yang menggunakan nombor yang sama. Pastinya keluaran ini bersama kembarnya yang merupakan keluaran istimewa akan menjadi satu koleksi berharga buat para pengumpul komik tempatan.

Mengenangkan berita kembalinya para kartunis otai dalam keluaran ini hamba merasakan majalah Gila-Gila akan melakar semula kegemilangannya yang suram. Hamba membayangkan akan ada karya hebat sepertimana di era 80an dahulu. Namun entahlah, setelah mengikuti dari kulit ke kulit, muka ke muka hamba rasakan persembahannya sama sahaja dengan isu-isu malap sebelum ini. Mujurlah kartunis Nik dan Tembakau berjaya menceriakan sedikit hati hamba melalui persembahan mereka.

Hamba membaca dengan teliti akan rencana pengarang - Geromal oleh Mansasau. Hamba faham akan pendirian Gila-Gila yang tidak mahu mengikuti pandangan ramai agar ia mengikuti rentak popular semasa. Hamba hormati pendirian tersebut. Tetapi hamba tetap mahu Gila-Gila melakukan perubahan. Bukan mengikut pandangan ramai yang mahukan ia mengikut rentak popular semasa. Tetapi hamba mahukan Gila-Gila menukar rentak dengan lebih baik lagi, memperbaiki mana yang kurang, menampal mana yang bocor tanpa menghilangkan identitinya yang menghidangkan 'kartun berbau Malaysia' bak kata Mansasau. Gaya persembahan perlu diubah seperti penggunaan panel kartun yang pelbagai. Tidaklah kotak empat segi sama dari mula hingga akhir persembahan. Ruangan berwarna juga harus ditambah. Jikalau ditinjau Gila-Gila era 80an dahulu, biasanya di muka-muka awal akan ada kartun 4 ke 6 muka sebagai pembukaan yang dianggap sebagai killer seperti yang pernah ditampilkan oleh Ujang dan Ambo. Tetapi kini ia dimulakan dengan kartun rencana (Dalam isu ini ia bertajuk Ada Beranikah Anda Kalau...)yang bagi hamba tidak sepatutnya ia berada di situ. Terus terang Gila-Gila memerlukan artis grafik yang hebat untuk melakukan rekaletak yang mantap serta membawa sesuatu yang segar di mata pembaca.

Gila-Gila seharusnya menampilkan cerpen-cerpen jenaka yang baru daripada penulis-penulis humor yang hebat. Tidaklah salah meletakkan kembali tulisan serta kartun yang lama, tetapi penumpuan seharusnya diberikan kepada sesuatu yang baru. Mungkin kemasukan Azzam Supardi akan memantapkan lagi majalah ini, sementelahan beliau sememangnya dikenali antara penulis di majalah humor yang baik di beberapa penerbitan sebelum ini. Tidaklah pasti andainya beliau dapat mengulangi khebatan tulisannya seperti Aku Hidup Dalam Blues. Tetapi dalam 'Aku Dan Jalan Robinson' dapat hamba rasakan sedikit perubahan nadanya. Cuma dalam tulisan ini Azzam masih lagi mahu memasukkan unsur-unsur 'Seattle' yang juga ada dalam AHDB.

Tidak dapat hamba nafikan, beberapa kartun baru daripada geng ekspendebel ini telah memberikan sedikit warna kepada Gila-Gila berbanding dengan isu sebelum ini. Tahniah kerana meneruskan bakat anda di majalah otai ini. Tetapi hamba percaya ia masih belum cukup. hamba juga percaya para peminat lama yang mengikuti majalah ini semenjak dahulu juga mahukan perubahan, bukan perubahan dari segi intipatinya, tetapi perubahan corak persembahannya! Percayalah Mansasau kita perlukan perubahan. Umpama lagu, ia adalah sama sahaja yang berubah adalah alatannya dari vinyl ke katrij, kemudian ke kaset, meningkat ke CD hinggalah menjadi MP3 sekarang ini. Gila-Gila perlu berubah - berubah kepada yang lebih baik lagi!


Saturday, November 21, 2015

SUNAN CINTA NAN SAKTI - Ramlee Awang Murshid


Novel ini mula berada di pasaran, secara ekslusif pada Jualan Gudang Karangkraf beberapa minggu yang lalu. Walau bagaimanapun ia hanya muncul 3 hari sebelum acara jualan tersebut melabuhkan tirainya. Hamba pula telah pergi pada hari kedua dan tidak bercadang untuk mengulang pergi walaupun kelab peminat penulis ini telah mengumumkan tarikh jualan serta keberadaan penulis untuk bertemu peminat pada hari berkenaan. Walaupun tempat hamba bertugas tidaklah jauh mana dengan lokasi jualan, tetapi adalah tidak wajar rasanya hendak menginggalkan pejabat semata-mata untuk mendapatkan sebuah buku beserta tandatangan penulisnya. Khabarnya jualan pada hari tersebut 'laku keras' dan habis pada hari yang sama.

Secara kebetulan pada hari esoknya hamba mempunyai temujanji untuk servis kereta yang mana lokasinya juga tidak jauh dari Karangkraf. Memandangkan urusan servis selesai awal, hamba ambil keputusan untuk ke tapak jualan bagi melihat sekiranya masih ada buku ini dijual. Alhamdulillah pada pagi berkenaan pihak Karangkraf telah mengeluarkan stok baru. Hamba capai buku berkenaan, pergi membayar dan terus memandu pulang. Hamba tidak menunggu untuk melihat-lihat buku lain yang dipamerkan. Agak bahaya sekiranya hamba berada lama di situ kerana kaki buku seperti hamba akan sentiasa gatal tangan mencapai dan memasukkan buku ke dalam bakul sehingga penuh. Sedangkan bajet bulanan telah berkurangan dan bulan Disember ini ada pameran lain yang lebih besar lagi.

Sunan Cinta Nan Sakti adalah sambungan kepada Sunan Nanggroe Sang Kembara yang terbit pada tahun lepas. Dalam blog hamba ini, entry Sunan Nanggroe Sang Kembara merupakan entry yang paling popular sehingga hari ini, bukan sahaja mencatatkan hits paling tinggi berbanding keseluruhan entry bahkan mencatatkan hits paling tinggi setiap minggu. Sehingga artikel ini ditulis, ia telah mencatatkan sebanyak 10766 hits dan terus meningkat. Lawatan ke entry ini juga mengatasi lawatan ke lain-lain novel tulisan RAM yang pernah hamba buat. Barangkali ada sesuatu yang peminat RAM cari melalui novel berkenaan.

Menyambung kembali kisah dalam novel sebelumnya, Sunan meneruskan misi untuk menghantar pulang Engku Aminah ke Pagar Ruyung. Malangnya Engku Aminah akhirnya mati di tangan Ratna sang ratu. Kisah kemudiannya berlanjutan dengan Sunan berada dalam tawanan orang kenit bersama dua orang lagi sahabatnya sehinggalah episod pengembaraan menuju ke Pagar Ruyung bagi menyampaikan perkhabaran duka kedudukan Engku Aminah. Bab pengembaraan inilah yang memakan sebahagian besar penceritaan di dalam novel ini dengan pelbagai kisah suka duka pengembaraan terutamanya apabila berhadapan dengan Raja Tambuakar, pemerintah Tanah Mati.

Pengarang melalui novel ini cuba menonjolkan perasaan cinta yang wujud di antara Sunan dan Ratna. Dalam masa yang sama juga kedua-dua penjaga mereka iaitu Wali Sufi bagi diri Sunan dan Maharani Pulau Utara bagi Ratna cuba menyingkirkan perasaan cinta ini atas alasan yang tersendiri. RAM akhirnya menamatkan perasaan cinta ini apabila keduanya tidak dapat lagi mengingati kisah silam antara mereka melalui tindakan berasingan oleh Wali Sufi dan Maharani. Kerana itu dalam novel yang terdahulu (yang juga sebenarnya sekuel kepada novel ini) kelihatan seolah mereka tidak pernah bertemu sebelum ini. 

Secara sampingan, RAM cuba untuk mengembangkan kisah percintaan Megat dan Seroja, asal usul Tanah Mati dan Raja Tambuakar, Nyi Burga Kelara dan Beragas dan beberapa watak lain. Kewujudan watak FongSai Lam hamba liha lebih kepada hendak menyedapkan cerita sahaja. Membaca nama watak ini hamba percaya para peminat kung fu tidak dapat lari daripada mengingati nama Fong Sai Yuk serta nama markas Wong Fei Hung iaitu Po Chi Lam. Apatah lagi watak ini turut mempunyai kepakaran dalam seni mempertahankan diri kung fu serta ubatan tradisi Cina.

Ada juga beberapa perkara kecil yang hamba rasa Ramlee mungkin terlepas pandang atau memang sengaja melakukannya seperti pada mukasurat 36; '...Lelaki yang semakin digulir usia itu pun berhenti di tepian pantai . Melihat-lihat ke arah lautan. Atau lebih tepat lagi ke arah matahari bangkit.....' Watak lelaki berkenaan ketika itu berada di wilayah Melaka dan mengadap ke arah pantai. Apabila kita berada di kawasan pantai barat dan mengadap ke pantai kita akan melihat matahari terbenam dan bukannya bangkit atau terbit. Tetapi hamba tidak tahu sekiranya Ramlee ada maksud lain bagi perkataan matahari bangkit. Tetapi kalau berada di wilayah Aceh dan memandang ke arah Selat Melaka, maka menang harus matahari bangkit dari arah berkenaan, walLahuaalam.

Pada mukasurat 50 apabila melewati dialog "Benar...hambo pun samo!" pada mulanya hamba beranggapan RAM cuba menampilkan dialog watak seseorang dari Pantai Timur. Rupa-rupanya ia adalah watak lelaki Minangkabau. Entahlah, hamba yang berasal dari negeri adat perpatih inipun tidak rasa macam dialog dari sebelah sana. Namun yang ini bukanlah satu kesalahan dalam penulisan. Kalau RAM mengatakan itu dialog watak pedagang Jerman pun ikut suka hati beliaulah.

Kisah dagangan kain Pak Usu yang tidak berapa laku kerana coraknya dianggap outdated walaupun baru sepurnama di pasaran terus membawa hamba kepada kisah Sumpah Orang Minyak oleh P.Ramlee yang turut menampilkan adegan yang lebih kurang serupa. Cuma apabila dalam masa sebulan sahaja kain corak kain berkenaan telah 'basi' kerana telah dimiliki oleh semua wanita di Melaka seolah memberitahu kita dalam jualan yang pertama, kain Pak Usu telah 'laku keras' sehingga rata-rata wanita di Melaka mempunyai koleksi kain bercorak oleh Pak Usu. 

Hamba tidak tahu sama ada ini novel berkenaan Sunan yang terakhir atau masih ada lagi novel berkaitan beliau yang akan keluar. Cuma secara peribadi novel yang mutakhir ini tidaklah sehebat novel-novel Sunan yang lalu. Ramlee telah mengambil risiko (kalau boleh dikatakan risiko) yang tinggi untuk menghasilkan novel prekuel yang pastinya sukar berbanding menghasilkan novel yang membawa kisah-kisah yang kemudian. Namun tidak usah risau dengan pandangan hamba kerana hamba percaya novel ini akan laku dalam jumlah yang besar sama seperti novel-novel RAM sebelum ini.

Hamba mendambakan RAM akan menulis novel yang alirannya sama dengan trilogi Tombiruo Penunggu Rimba serta yang adventurous seperti ADAM dan Hatiku Di Harajuku. Cukuplah dahulu kisah Sunan ini, bagi hamba RAM lebih hebat beraksi dalam novel kisah masa kini.


MATA TAK BERHIJAB SIRI 4 : JELMAAN TERAKHIR - Zulkifli Ahmad Idrus



Tajuk buku serta sinopsis di belakang buku terkini oleh saudara Zulkifli ini sememangnya satu tarikan pemasaran yang kreatif oleh pihak pemasaran. Maklumatnya betul, tetapi gaya penyampaiannya seolah memberitahu - 'inilah siri Mata Tak Berhijab yang terakhir, Zulkifli tidak lagi dapat menulisnya kerana satu sebab besar, oleh itu cepatlah membelinya!'. Tapi ini bukanlah sebab hamba membeli buah tangan yang mutakhir ini. Jenis hamba apabila telah selesa dengan seseorang penulis, hamba akan cuba untuk terus mendapatkan hasil karya terbaru mereka. Tetapi sekali hasil tangan mereka mengecewakan hamba, mungkin hamba tidak akan menunggu lagi karya mereka yang selanjutnya.

Membaca keseluruhan isi kandungan buku ini dapat hamba rasakan bahawa tempoh kejadian pengalaman penulis ini amat baharu dan mungkin di antaranya berlaku beberapa bulan sahaja sebelum buku ini berada di pasaran. Cara penulisannya juga ada sedikit kelainan apabila hamba lihat penulis seolah cuba menjawab beberapa soalan yang dikemukakan oleh peminat beliau melalui jalan penceritaan. Contohnya apabila ada yang bertanya tentang penampakan di hospital, beliau menceritakan pengalaman tersebut.

Sejak siri yang pertama lagi sekiranya pembaca meneliti tulisan saudara Zulkifli, kita akan dapati bahawa beliau jujur dalam penulisan. Secara terus terang beliau mengakui bahawa bukan bermakna disebabkan beliau boleh melihat sesuatu yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar orang lain, maka beliau mempunyai pengetahuan untuk mengubat dan sebagainya. Bahkan beliau berterus terang dalam banyak tempat walaupun biasa melihat penampakan sedemikian, beliau tidak terlepas daripada merasa seram dan 'tidak lalu' untuk melihat penampakan yang mengerikan. Tiada cakap besar, meninggi diri atau sombong. Ia umpama luahan jujur terhadap apa yang berlaku - tidak lebih daripada sekadar perkongsian, di samping pengajaran yang diselit di sana sini.

Kisah pengalaman kali ini berjaya disampaikan dengan baik, dengan bahasa yang mudah dan tidak menyukarkan pembacaan. Walaupun begitu terdapat juga sedikit kesalahan taipan yang pada dasarnya boleh dimaafkan tetapi ada juga yang membawa erti yang lebih buruk. Cotohnya pada muka surat 208 bab Ultimate Kinabalu penulis mencatatkan Pesekutuan Seni Silat Cekak Puaka Hanafi. Perkataan puaka yang sepatutnya ditulis pusaka tentunya membawa perubahan besar dari segi erti dan makna. Lebih-lebih lagi apabila ini merupakan sebuah nama khas tentunya kesilapan kecil ini boleh membawa rasa tidak senang kepada segelintir individu.

Di akhir persembahan buku ini penulis memberikan sebab-sebab beliau tidak mahu melanjutkan siri ini. Tidak ada kena mengena dengan gangguan dan sebagainya tetapi dari sudut pandangan seorang penulis alasan beliau itu boleh diterima. Ia bukan sahaja alasan melibatkan idea tetapi juga dari sudut emosi beliau yang begitu terasa apabila seorang remaja yang tidak diberikan elaun poket oleh bapanya semata-mata kerana membeli buku beliau. Pada orang lain alasan ini mungkin 'biasa-biasa' sahaja tetapi penulis menzahirkan rasa kesal dan terasa seolah-olah beliau yang bersalah. Buat saudara Zul, perkara berkenaan adalah di luar kawalan saudara. Jangan kerana peristiwa itu saudara menggantung pena. Individu berkenaan hanyalah salah seorang peminat saudara yang saya percaya tindakan bapanya adalah yang terbaik pada masa itu di mana bapa berkenaan sahaja yang tahu apa yang sebenarnya terjadi serta apa yang terbaik buat anak beliau. Tentunya ada alasan lain lagi dan pembelian buku saudara hanyalah melengkapkan alasan penarikan elaun poket tersebut. Saudara masih ada ramai lagi peminat yang lain dan mereka telah ketagih dengan karya saudara dan resah menunggukan yang terbaharu!


Monday, November 9, 2015

BATU UBAN SEJARAH AWAL PULAU PINANG - Ahmad Murad Merican



Kadang-kadang membaca buku yang serius boleh membuatkan hamba mengantuk. Apatah lagi apabila fakta yang sama diulang beberapa kali pada tempat yang berlainan. Kadang-kadang terlalu banyak masa yang diambil untuk mengkhatamkannya walaupun tebalnya tidaklah seberapa. Begitulah hamba dengan buku ini. Dalam pada membacanya, hamba sempat berhenti dua kali untuk membaca dua buah buku lain yang salah satunya lebih tebal daripada buku ini. Setelah tamat kedua buku berkenaan barulah hamba menyambung kembali pembacaan buku ini.

Kata orang sejarah ditulis oleh pihak yang menang. Entahlah, mungkin benar dan mungkin juga tidak. Tetapi dalam hal Pulau Pinang, rata-rata buku sejarah mencatatkan sejarah Pulau Pinang hanya bermula setelah kedatangan Inggeris ataupun Francis Light itu sendiri. Penulisan sedemikian membuatkan seolah-olah Pulau Pinang sebelum itu tidak mempunyai sejarahnya yang tersendiri atau dalam erti kata lain sebelum kedatangan Inggeris, Pulau berkenaan belum dihuni sesiapa, Inggeris yang membuka dan memakmurkannya. Tetapi hamba tidaklah berasa hairan sangat apabila melihat kepada penulis-penulisnya yang bukannya orang Melayu sendiri. Amat malang apabila seolah ada pakatan untuk menyembunyikan sejarah Pulau Pinang sekaligus menafikan kedudukan orang Melayu di sana. Tidak menghairankan apabila hamba sendiri berada di sana kadang-kadang tidak berasa seperti berada di Tanah Melayu. Apa yang Melayu ada yang luasnya sekangkang kera itupun kalau boleh mahu direbutkan jua.

Inilah yang cuba diperjuangkan oleh penulis buku ini, cuba untuk menyusun dan mengutip kembali sejarah bangsanya. Ia bukanlah satu kerja yang mudah memandangkan kurangnya catatan di dalam hal ini. Lebih-lebih lagi orang dahulu tidak mementingkan penyimpanan rekod dan lebih bergantung kepada penyampaian secara lisan. Namun apa yang diusahakan oleh penulis ini sebenarnya memberikan kita maklumat yang penting akan sejarah Pulau Pinang itu sebenarnya telah bermula sebelum kedatangan Inggeris itu lagi.

Hamba percaya nama-nama penghuni awal pulau mutiara ini yang berasal dari alam Minangkabau seperti Dato Jebaton, Nakhoda nan Intan, Dato' Setia dan sebagainya mungkin baru kita dengar dan mungkin orang Pulau Pinang sendiri tidak mengetahui tentangnya sedikitpun. Bahkan apabila Francis Light menjejakkan kaki di Pulau Pinang itu sendiri, beliau dan rombongannya disambut oleh orang Melayu. Oleh yang sedemikian Pulau berkenaan telahpun sedia berpenghuni dan tidaklah wajar menisbahkan Pulau Pinang kepada encik light sahaja.

Selain mengkisahkan tentang penduduk awal Pulau, penulis sedikit sebanyak menukilkan juga tentang alam minangkabau serta konsep merantau di kalangan anak-anak Minang, perkahwinan campur dengan keturunan Arab yang melahirkan generasi awal peranakan juga tentang isu status pajakan Pulau Pinang setelah Malaysia merdeka. Ada pandangan mengatakan bahawa Pulau Pinang harus diserahkan kembali kepada Sultan Kedah kerana perjanjian pajakan hanya dibuat diantara Inggeris dan baginda Sultan. Apabila Inggeris balik kampung, Pulau Pinang dan Seberang Perai harus kembali kepada pemiliknya yang asal. hamba berpandangan perkara ini bukan diperingkat hamba untuk membincangkannya, ia harus berlaku di antara kerajaan Kedah sekarang dengan kerajaan Persekutuan itu sendiri. Hamba melihat hujah-hujah yang dikemukakan oleh pihak yang mahukan negeri ini kembali semula kepada Sultan Kedah ada pemberatnya dan wajar di bawa ke meja perbincangan dan ditinjau dari sudut undang-undang.

Buku ini harus dibaca oleh sekalian masyarakat terutamanya anak Pulau Pinang itu sendiri. Hamba harap buku ini akan menjadi kunci yang akan membuka lebih banyak lagi pintu.

LENGLOI -Maria Kajiwa


Pengalaman membaca novel penulis yang bertajuk Puja sebelum ini membuatkan hamba tidak ragu-ragu untuk memasukkan naskhah tersebut ke dalam bakul belian. Dalam masa yang sama hamba berharap agar Lengloi dapat memberikan rentak pembacaan yang serupa sepertimana ketika hamba membaca Puja beberapa bulan yang lalu.

Maria kali ini memilih kisah misteri yang menghantui sebuah bangunan lot rumah kedai bernombor 55 apabila beberapa penyewa yang menjalankan perniagaan/usaha mengubahsuai kerap diganggu oleh entiti yang tidak diketahui. Bahkan lebih mengerikan lagi apabila ada sahaja kemalangan yang mencederakan juga kematian pada setiap individu yang menyewa. Punca utama 'puaka' berkenaan mengganggu tidak lansung diketahui oleh para penyewa ini dan hanya menyifatkannya sebagai saingan tidak sihat dalam perniagaan atau dalam ertikata lain dengki.

Walau bagaimanapun hamba dapat meneka puaka berkenaan ada kaitan dengan watak Suzy yang pada awal novel lagi telah diceritakan sebagai hilang secara tiba-tiba. Begitu juga tekaan hamba tentang siapa dalang yang melakukan kerja terkutuk ini juga tepat kerana di awal penceritaan juga penulis telah jelas melakarkan persaingan perniagaan di antara dua buah kedai makan. Cuma penulis bijak melanjutkan cerita. Walaupun kedua-dua pesaing perniagaan berkenaan mati di awal cerita namun bangunan tersebut terus lagi dihuni puaka berkenaan sekaligus menimbulkan persoalan kenapa masih berlaku gangguan.

Walaupun penulis menceritakan tentang gangguan puaka kepada beberapa pihak penyewa, perjalanan cerita tidaklah membosankan. Tidak seperti penulis lain yang kadangkala kerap mengulangi penceritaan yang sama walaupun pada tempat yang berbeza, Maria dilihat tidak berbuat demikian. Kisah gangguan cuba dipelbagaikan persembahannya membuatkan pembaca dapat melekat dengan novel ini tanpa merasa bosan. Benar, hamba tidak bosan membacanya dan inilah kali pertama hamba dapat menyelesaikan novel yang tebal ini dalam masa dua hari sahaja berbanding dengan novel tebal lain yang kadangkala mengambil masa seminggu (Kenapa tidak tamat dalam masa dua jam sahaja? Well, sebagai ketua keluarga yang berkerjaya hamba tidak boleh memperuntukkan seluruh masa untuk membaca sahaja. Kerja di pejabat dan di rumah perlu diutamakan terlebih dahulu. Hanya apabila telah selesai semuanya barulah kita menyambung pembacaan semula).

Sesuatu yang menarik mengenai novel ini juga adalah paparan perpaduan kaum yang ada di negara kita. Maria tidak memusatkan seluruh cerita pada satu kaum sahaja malah melibatkan semua kaum terbesar di Malaysia dalam penceritaan yang agak seimbang. Watak-watak utama tersebut memperlihatkan sifat tanggungjawab serta mengambil berat di antara satu sama lain. 

Novel ini walaupun dilabelkan sebagai seram tetapi bagi hamba tidaklah terasa sangat keseramannya. Namun disebabkan teknik penulisannya yang baik, penceritaan yang tidak tergesa-gesa, setiap persoalan yang timbul dapat diberikan jawapan dengan baik, menjadikan pembacaan hamba begitu lancar sekali dan tidak sabar mahu menamatkan pembacaan bagi mengetahui pengakhirannya. Cuma tertanya-tanya juga hamba apabila tiada penulis tidak memasukkan usaha menghapuskan gangguan oleh perawat Muslim (kecuali nasihat oleh Pak Imam selepas satu majlis bacaan Yaasin serta ikhtiar ringkas oleh Pak Kasim apabila ada individu yang diganggu) berbanding apabila pengkisahan watak bukan Muslim seperti apabila Muthu meminta bantuan sami dan Lim yang mendapatkan bantuan seorang sifu. Amat jelas sekali apabila kedai tersebut di sewa oleh Ain juga sewaktu Jiyad dan rakan-rakannya melakukan kerja pengubahsuaian, tiada terdetik untuk mendapatkan bantuan perawat Muslim atau ustaz untuk membantu mereka menghalau gangguan tersebut walaupun amat jelas gangguan tersebut telah mencapai tahap kritikal. Apapun hamba percaya penulis mempunyai alasan yang tersendiri untuk tidak menumpukan penceritaan kepada hal berkenaan.

Lengloi merupakan sebuah novel yang menarik dan akan memberikan kepuasan kepada pembaca. Tapi jika dibandingkan dengan Puja, hamba masih merasakan novel berkenaan lebih baik berbanding dengan Lengloi, walLahuaalam!!


Thursday, November 5, 2015

TRAGEDI LUBUK MANDI - Mohamed Jusoh



Kisah sebuah tempat yang bernama Lubuk Mandi di Terengganu ini tiba-tiba menjadi heboh di penghujung tahun 80an apabila beberapa orang penduduk menemui emas. Pada mulanya hanya beberapa orang sahaja yang mengetahui rahsia berkenaan dan mereka berjaya menyimpannya buat beberapa ketika. Setiap kali orang bertanya akan kerja mereka masuk kehutan, jawapan yang sering diberikan adalah untuk mencari madu lebah. Namun bangkai gajah tidak boleh ditutup dengan nyiru. Rahsia berkenaan akhirnya tersebar. Lubuk Mandi yang satu ketika dahulu tenang telah bertukar menjadi sebuah tempat yang dikunjungi ramai. Semuanya mempunyai matlamat yang sama - untuk mencari emas!

Penulis buku ini merupakan saksi penting sejarah Lubuk Mandi ketika itu. Ini memandangkan hadapan rumah beliau menjadi laluan untuk ke destinasi berkenaan. Kerjaya beliau sebagai seorang wartawan menjadikan buku ini lebih menarik untuk dibaca serta dihayati.

Gara-gara emas, para pencari sanggup menyabung nyawa untuk mendapatkannya. Mereka hanya menggunakan cara tradisional yang agak primitif untuk mendapatkannya. Tanah-tanah yang dipercayai mengandungi emas akan disaring dengan air atau dipanggil mendulang. Terdapat sebilangan penggali yang sanggup menggali hingga bermeter dalamnya ke bawah tanah serta menggali pula terowong yang boleh pula bersambung dengan lubang-lubang yang lain. Pembinaan terowong ini pula tidaklah teratur dan tidak mengutamakan keselamatan. Ini gara-gara para penggali tidak mempunyai pengalaman di dalam kerja-kerja berkenaan.

Faktor inilah yang menyebabkan berlakunya kejadian tanah runtuh sehingga mengorbankan beberapa nyawa. Walaupun telah ada beberapa nyawa yang terkorban, tetapi para penggali ini ada yang masih berdegil dan meneruskan kerja-kerja mereka. Penulis turut menyentuh tentang tindakan-tindakan yang telah dilaksanakan oleh kerajaan negeri seperti peraturan melombong, pemberian lesen, waktu had melombong, kawalan penguatkuasa dan sebagainya. Namun walaupun segala macam perkara telah dicuba oleh kerajaan negeri, mereka seakan 'kalah' dengan para pelombong yang dilihat agak rakus. Bayangkanlah kerajaan negeri telah mengambus lubang-lubang yang dianggap merbahaya, tetapi para pelombong ini menggalinya semula. Bahkan lubang yang telah digali ditutup semula dengan batang-batang kayu, dialas dengan kanvas serta diletakkan tanah di atasnya bagi meneglabui mata penguatkuasa. Larangan melombong pada waktu malam tidak dipatuhi walaupun kerajaan meletakkan penguatkuasa untuk mengawal. Paling kurang mereka akan mencangkul tanah, membawanya keluar ke tempat lain untuk proses pencarian emas.

Ketika itu banyak perubahan yang berlaku di kawasan Lubuk Mandi. Tempat yang asalnya damai kini telah mula meriah dengan penerokaan tanah. Alat-alat melombong seperti kuali dan cangkul naik mendadak harganya. Para pelombong mendapat keuntungan besar sehingga ada yang mampu ke Mekah. Tanah kerajaan serta tanah persendirian turut diceroboh untuk dikaut hasilnya sehinggakan kerajaan negeri serta tuan tanah tidak mampu untuk mengawalnya. Kerana emas juga ada kawasan rumah yang berhampiran turut digali persekitarannya. Bahkan di kawasan rumah penulis sendiri apabila beliau mahu mendirikan jamban, tanah yang digali turut mengandungi butir-butir emas!

Pada penghujung bukunya penulis menumpukan kepada kemalangan yang berlaku serta usaha-usaha pencarian dan penyelamatan. Melalui gambar yang dipaparkan adalah jelas betapa dalamnya lubang yang digali serta kurangnya perkara keselamatan dititikberatkan. 

Buku ini amat menarik kerana penulis mendapatkan maklumatnya secara lansung. Gambar-gambar yang dimasukkan di dalam buku ini amatlah berharga kerana ia menceritakan keadaan sebenar di lokasi. Hamba tidak pasti apa yang berlaku di Lubuk Mandi hari ini. Dengarnya orang ramai tidak lagi dibenarkan melombong emas. Segala usaha pelombongan kini dijalankan oleh sebuah syarikat.

Tragedi Lubuk Mandi adalah sebuah kisah yang penuh iktibar. Ia memberitahu akan sifat tamak manusia untuk mencari kekayaan. Sedikit kekayaan yang diperolehi menjadikan manusia lebih tamak lagi untuk mengaut kekayaan dengan lebih banyak lagi. Bahkan kematian yang berlaku tidakpun menginsafkan mereka. Mara bahaya di tolak ketepi demi mencari rezeki di perut bumi.

Wednesday, November 4, 2015

EKAU NAK KONO PANAH?

Hamba lihat secara mendadak dalam setahun dua ini kemunculan kelab-kelab memanah di serata negara. Penampilan kebanyakan mereka dengan mengenakan busana Melayu atau Arab menampakkan lagi kehebatan si pemakainya. Begitu juga dengan aksesori yang mereka kenakan sama ada dari segi pelapik tangan ataupun peralatan itu sendiri mempunyai keunikan yang tersendiri.

Hamba berpeluang untuk menembak di satu pertandingan memanah yang diadakan di Johan Setia, Klang baru-baru ini di mana sahabat baik zaman persekolahan hamba menjadi salah seorang pesertanya. Cuma cuaca yang agak berjerebu menjadikan gambar juga berjerebu, kelam dan tidak menarik warnanya. Hamba juga malas nak membuat suntingan disebabkan waktu yang terhad.

Peralatan memanah ini walaupun kelihatan ringkas tetapi harganya boleh tahan juga. Ada juga peralatan yang dibuat secara tempahan khas (custom made) yang memberikan identiti tersendiri buat pemakainya. Ada juga yang membawa imej kelab yang diwakili. Ditempat tinggal hamba sendiri sejak dua minggu lepas hamba terperasan sudah ada kelab memanah yang berdekatan. Tengoklah kalau ada rezeki masuk, boleh juga beli satu set lengkap panah untuk main di belakang rumah.


















Friday, October 23, 2015

ILLUMINATI - Henry Makow




Buku ini sepatutnya menjadi sesuatu yang seronok untuk dibaca. Apatah lagi ia memaparkan pandangan daripada seorang penulis yahudi sendiri terhadap satu pertubuhan rahsia yang didokongi oleh bangsanya sendiri. Tetapi buku yang diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu ini amat menyedihkan sekali gaya penterjemahannya. Ayatnya kadang-kadang sukar untuk difahami, ada yang tergantung dan ada yang ditamatkan dengan noktah sebegitu sahaja. Penterjemahannya dibuat seolah mengikut perkataan demi perkataan dan bukannya menterjemahkan keseluruhan frasa secara tepat dan dapat difahami. Hinggakan hamba kadang-kadang merasakan buku ini diterjemah menggunakan aplikasi Google Tranlate. Hamba katakan ini kerana ada beberapa contoh yang menguatkan sangkaan hamba seperti New Zealand menjadi Zealand baru juga concentration camp diterjemahkan sebagai kem tumpuan dan bukannya kem tahanan. Apakah editor tidak menyemak terlebih dahulu? WalLahuaalam, hamba tidak tahu. Hamba tidak menafikan kerja penterjemahan bukanlah suatu yang mudah namun tidak bermakna ia boleh diambil mudah. Antara buku terjemahan baik yang pernah hamba baca adalah buku Doktor Umum yang diterjemahkan daripada buku asal dalam bahasa Inggeris yang bertajuk Doctor In The House. Buku yang diterjemahkan oleh Datuk Dr Abdul Kadir Jasin ini amat baik dan hamba merasakan seolah Dr Mahathir sendiri yang menulis teks ini dalam bahasa Melayu.

Secara keseluruhannya, Henry Makow merasakan bahawa gerakan ini walaupun ditunjangi oleh orang Yahudi, tetapi mereka bukanlah mahu menjaga seluruh bangsa Yahudi. bagi mencapai matlamat mereka, mereka sanggup mengorbankan sesiapa sahaja termasuklah bangsa Yahudi itu sendiri. Justeru itu beberapa siri pembunuhan terutamanya Holocaust oleh Hitler dianggap sebagai perancangan Illuminati sendiri. Hitler dikatakan sebahagian atau hanya boneka mereka. Maknanya bukanlah Hitler itu sendiri yang mahu membunuh Yahudi kerana beliau membenci mereka tetapi hanya menjalankan tugas Illuminati bagi mencapai tujuan tertentu. Yahudi yang dibunuh juga bukanlah daripada golongan 'kasta tinggi' atau bangsawan. Dikatakan semasa Zionis mahukan orang Yahudi berhijrah ke Israel selepas pembentukan negara haram itu, ramai yang tidak mahu berpindah khususnya yahudi eropah yang telah selesa tinggal di kawasan berkenaan. Jadi tekanan, ancaman, ketakutan, pembunuhan sengaja ditimbulkan agar mereka berpindah sekaligus mengelabui mata dunia dan meraih simpati seolah bangsa yahudi menjadi mangsa kezaliman.

Pembacaan buku-buku oleh Ibnu Yaacob sebelum ini banyak membantu hamba untuk memahami buku ini (lantaran kecelaruan penterjemahannya). Boleh dikatakan segala peristiwa besar yang berlaku di dunia ini telah dirancang terlebih dahulu. Peperangan dunia yang pertama dan kedua, revolusi Bolsheviks, Peranchis dan sebagainya tidak berlaku begitu sahaja. Ia dirancang bagi memberi keuntungan kepada Illuminati yang menguasai bank atau lebih tepat lagi kewangan dunia. Negara-negara yang berperang tentunya memerlukan dana yang besar. Maka ketika inilah pihak bank (dibaca Illuminati) menawarkan pinjaman dengan kadar bunga yang tinggi. Maka apabila sesebuah negara itu tidak mampu untuk membayarnya maka mereka akan muncul untuk menuntut imbuhan lain yang lebih menguntungkan bagi menggantikan pinjaman yang tidak dapat dibayar tadi.

Oleh kerana gerakan ini begitu rahsia maka tidak banyak maklumat mengenainya yang diketahui. Maklumat yang ada pada hari ini selain daripada teori, turut diperolehi daripada bekas ahli mereka yang menarik diri. Namun tulisan secara rasmi organisasi itu sendiri kepada umum tiada. Bahkan bekas anggota yang membocorkan rahsia mereka ini biasanya berakhir dengan kematian. Dikatakan juga beberapa presiden Amerika yang tidak sehaluan dengan golongan ini juga menjadi mangsa pembunuhan, antaranya ialah Abraham Lincoln sendiri.

Kita tidak tahu sejauh mana kegiatan mereka ini di negara kita. Walaupun ada gerakan lain di negara kita seperti freemason yang kelihatan misteri, tetapi apa yang Illuminati rancangkan adalah lebih misteri lagi. Ini kerana anggota freemason tidak semestinya anggota Illuminati, tetapi anggota Illuminati adalah semestinya freemason. Bagaimana pula dengan kumpulan lain yang ada. Walaupun mempromosikan kebajikan sebagai kegiatan pertubuhan mereka, tetapi kita sendiri tidak tahu sejauh mana kebenarannya. Dan kita lebih takut jikalau ada pemimpin kita yang menjadi bonekanya - na'uzubilLah!!


Saturday, October 17, 2015

LAMBAIAN SAYONARA UJANG DAN APO



Semuanya bermula daripada status kartunis Ubi di fesbuknya yang menyatakan bahawa syarikat yang menerbitkan kedua-dua majalah ini akan menutup operasinya. Status itu kemudiannya disalin dan tersebar terutamanya di kalangan penggemar kartun tanah air. Tiada pengumuman rasmi daripada syarikat terbabit. Namun yang pasti kedua-dua majalah berkenaan tidak lagi kelihatan di pasaran selepas terbitnya majalah seperti gambar di atas. Walaupun ada pertanyaan daripada penggemar majalah ini di laman fesbuk mereka ia tidak pernah dijawab oleh pihak pengurusan majalah berkenaan. Oleh itu tidaklah pasti sama ada kedua-dua majalah ini telah tamat penerbitannya ataupun hanya berhenti buat seketika. Yang pasti laman kartun dan jualbeli online mereka masih lagi hidup dan beroperasi.


Penjualan majalah humor sememangnya agak perlahan dalam 10 tahun terakhir ini. Yang tinggal kini hanyalah majalah Gila-Gila yang telah bertahan semenjak zaman penubuhannya pada 1978. Majalah ini juga perlahan penjualannya dan hanya terbit sakali dalam sebulan berbanding dua kali sebulan beberapa tahun yang lalu. Walaupun ada majalah lain seperti Gempak, hamba menganggap majalah ini lebih ke arah komik serius berbanding sebuah penerbitan humor. Begitu juga majalah komik Umin & Ipin, Boiboiboy dan The Amazing Awang Khenit, walaupun ada unsur humor ia adalah berdasarkan siri tv masing-masing dan terbit akibat populariti siri berkenaan di televisyen.

Penamatan majalah Ujang disambut dengan perasaan yang berbeza-beza oleh penggemar kartun tanah air. Ada yang kecewa dan ada yang gembira. Yang gembira ini adalah golongan yang menganggap majalah ini sepatutnya dikendalikan oleh 'Ujang' yang original iaitu saudara Ibrahim Anon. Akibat permasalahan dalaman Ujang telah 'tersingkir' dari majalah ini, diambil tindakan undang-undang dalam isu watak Din Beramboi sehingga diisyhtihar muflis oleh mahkamah. Tidak pasti sama ada beliau masih berstatus muflis atau tidak namun yang pasti tindakan berkenaan telah menjadikan beliau hidup menderita.

Ada khabar yang mengatakan barisan kartunis-kartunis otai majalah Ujang ini bersama Ujang itu sendiri akan bergabung kembali di dalam Gila-Gila. namun sehingga entry ini ditulis majalah Gila-Gila masih lagi dengan kartunis dan konsep lamanya. Tapi hamba percaya bahawa khabar ini akan menjadi kenyataan tidak lama lagi. Adalah sesuatu yang amat menerujakan sekiaranya ini terjadi sekaligus melihat perubahan wajah persembahan Gila-Gila itu sendiri.


Wednesday, October 14, 2015

PAHLAWAN ADNAN - Zailiani Taslim



Novel yang berdasarkan sejarah sepatutnya menarik memandangkan ia berdasarkan kisah yang pernah terjadi. Ia juga sepatutnya betul 100% dari segi jalan penceritaan - itu pendapat hamba. Tetapi itu tidak terjadi dalam beberapa buah novel berdasarkan sejarah yang pernah hamba baca. Kisah-kisah yang benar terjadi kadangkala bercampur dengan imaginasi penulis. Mungkin dalam kalangan penulis ianya dibolehkan, tetapi bagi hamba ia adalah satu kecacatan. Apabila ada suatu yang datangnya dari penulis sendiri, ia adalah satu fiksyen atau cereka, ia bukan lagi satu novel sejarah tetapi hanyalah sebuah kisah yang menggunakan sejarah sebagai latar peristiwanya.

Kisah Leftenan Adnan yang berjuang mempertahankan Bukit Chandu pada tanggal 14 Februari 1942 adalah merupakan kisah sejarah yang masyhur tentang pahlawan ini. Namun kisah-kisah beliau lebih banyak diketahui sewaktu beliau telah menjadi askar, lebih-lebih lagi peristiwa pertempuran berkenaan. Kisah selain dari itu tidak banyak fakta yang diperolehi. Itu cabaran yang dihadapi oleh produksi filem yang pernah memfilemkan kisah tokoh ini. Filem itu memang menarik dan pastinya ia bercampur juga sedikit fiksyen dan gambaran pengarah. Justeru untuk novel ini hamba juga berpandangan bahawa penulis terpaksa membuat gambarannya sendiri terutama tentang kisah Adnan semasa kanak-kanak. Dapat hamba rasakan perasaan itu lebih-lebih lagi apabila penulis mencoretkan bahawa Adnan masih lagi bermain permainan 'perang-perang' walaupun telah berada dalam tahun akhir pengajian sekolahnya. Hamba juga bermain permainan itu semasa zaman kanak-kanak tetapi tidak lagi memainkannya setelah memasuki alam sekolah menengah yang lebih dewasa.

Perjalanan novel ini terasa agak mendatar. Terasa seolah-olah membaca secara monolog. Ada juga perkara yang sering di ulang-ulang seperti kisah main perang-perang itu sehingga timbul sedikit rasa kebosanan. Dialog antara watak juga amat berkurangan. Sekali dua muncul dialog dan selepas itu cuma penceritaan ala monolog yang hamba sebutkan tadi. Sepatutnya kisah beliau di dalam tentera sehingga membawa kepada pertempuran terakhirnya dapat digarap dengan baik. Tetapi hamba tidak merasakan debaran itu. Hamba tidak dapat lari membandingkan novel ini dengan filemnya yang terbit lebih 15 tahun yang lalu yang memberikan aksi yang dapat dihayati penonton dengan baik. Penulis juga menggunakan beberapa patah perkataan loghat Negeri Sembilan atas dasar keluarga Adnan berketurunan Minang. Tapi hakikatnya loghat Nogori adalah berlainan sedikit dengan loghat Minang walaupun asal orang jati Negeri adalah dari Minangkabau. Perkataan 'eden' yang bermaksud saya adalah tidak kena apabila digunakan oleh seseorang ketika berbual dengan ibu bapa atau orang tua. Walaupun ada yang menggunakannya tetapi biasanya orang menggunakan perkataan 'ese' yang lebih lembut memandangkan eden lebih sesuai ketika berbual dengan rakan sebaya/rapat sahaja.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...