Tuesday, June 30, 2015

SEJARAH PERISIKAN DI MALAYSIA - Azharudin Mohamed Dali



Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP) mempunyai banyak buku-buku yang hebat dan penuh ilmiah. Walau bagaimanapun amat malang apabila kebanyak buku terbitan DBP tidak diketahui oleh khalayak tidak seperti buku-buku terbitan lain-lain produksi. Boleh kita lihat ruangan ulasan buku di dalam akhbar yang biasanya lebih banyak memaparkan ulasan novel-novel cinta yang tentunya bukan kepunyaan DBP. Contoh terbaik adalah buku ini - satu tajuk yang jarang sekali dibicarakan - penuh dengan pengisian ilmiah yang dibuat berdasarkan kajian yang mendalam. 

Walaupun menggunakan tajuk sejarah persikan di Malaysia, ruang lingkup kajian buku ini hanyalah kepada sejarah sebelum merdeka atau lebih spesifik lagi pada zaman Jepun dan zaman sebelum Chin Peng menjadi Setiausaha PKM. Tiada kisah mengenai perisikan yang berlaku selepas merdeka yang pastinya mempunyai lebih banyak perkara yang menarik lagi. Tetapi harus diakui untuk membuat kajian pada period yang disebutkan tadi tentulah lebih sukar kerana rujukannya yang terhad. Tambahan pula kekurangan kajian ini adalah tiada rujukan dari sumber cawangan khas polis ataupun risikan angkatan tentera sendiri. Berkemungkinan sumber daripada kedua pihak berkenaan masih lagi bertaraf sulit dan belum boleh didedahkan kepada orang awam.

Agak menarik untuk membaca tentang usaha-usaha yang telah dijalankan oleh pihak Jepun sebelum mereka berjaya menguasai Tanah Melayu. Usaha tersebut bukannya dijalankan beberapa tahun sebelum mereka menyerang Malaya bahkan telah berlansung berpuluh tahun sebelum itu. Rupanya sebelum tahun 1900an lagi orang Jepun sudah mula membentuk komuniti mereka di Tanah Melayu. Mereka datang sebagai pelancong, usahawan, pekebun, nelayan dan sebagainya bahkan membuka dengan banyak rumah-rumah pelacuran. Bayangkanlah pada tahun 1905 sahaja di Singapura mereka mempunyai sebanyak 109 rumah pelacuran dengan 633 orang pelacur!! Di Malay Street sahaja sudah ada 32 buah rumah pelacuran, seolah-olah bilangannya lebih banyak daripada rumah kedai. Semua mereka mempunyai matlamat yang sama iaitu melakukan perisikan bagi menyediakan maklumat untuk tentera Jepun sebelum mereka menyerang Malaya. Mereka bercampur gaul dengan masyarakat tempatan dan menguasai bahasa Melayu dengan baik sehinggakan ada diantara mereka yang dikenali dengan nama tempatan sepertiAyah Kawa dan Tok Kelepet! Kerana maklumat perisikan yang mantap inilah Jepun berjaya menawan Malaya dalam tempoh yang sekejap sahaja. Siapa sangka mereka akan menggunakan basikal sebagai alat perhubungan menawan setiap negeri.

Turut disebutkan beberapa nama perisik yang ada diantaranya bukan sahaja menjadi ejen kepada satu pihak bahkan sehingga tiga. Antaranya adalah Lee Meng serta Lai Teck (Setiausaha Agung PKM sebelum Chin Peng). Ada juga cerita tentang seorang perisik Melayu bernama Abdul Majid Zainuddin. Di hujung buku ada juga catatan tentang konfrontasi  serta kisah-kisah yang menarik di sebaliknya.

Banyak fakta yang ada di dalam buku ini adalah yang baru pertama kali hamba jumpa menjadikan membacanya amat menyeronokkan kerana mengetahui perkara-perkara baru. Hamba berharap agar akan lahir lagi kajian-kajian mantap seperti yang dilakukan oleh penulis buku ini.


Monday, June 29, 2015

MENGENANG BALIK RAYA DULU-DULU.....



Sewaktu zaman hamba kanak-kanak, keluarga hamba tidak mempunyai kereta untuk pulang ke kampung. Jadi setiap kali balik raya terpaksalah menaiki bas. Bas dulu bukan macam hari ni, air cond pun tak ada, dah tu pulak bersesak-sesak. Bila keadaan sesak macam tu, sampai je bas di stesen, ada penumpang yang akan mencampakkan beg mereka dari tingkap untuk booking kerusi. Ada yang memanjat masuk dari tingkap yang terbuka, ada juga yang membuka pintu kecemasan di belakang bas. Masa ni orang bukan kira kita tua ke atau kanak-kanak lagi. Hamba yang ketika itu masih budak pun orang tak berikan tempat duduk, maka terpaksalah berdiri sepanjang perjalanan. Hamba masih ingat sewaktu keluarga hamba tinggal di Port Dickson, kami terpaksa keluar awal pagi, selepas subuh, untuk pulang ke Jelebu. Jelebu bukannya jauh sangat. Hari ini kalau naik kereta dalam dua jam boleh sampai ke Jelebu. Tapi dahulu perjalanan yang bermula di awal pagi itu hanya akan sampai lebih kurang jam tiga petang. Letih tak terkata. 

Stesen bas di Seremban bukanlah seselesa sekarang. Dahulu ia terletak di tapak berdirinya bangunan Wisma Arab Malaysian sekarang. Keadaannya dhaif dengan lopak-lopak yang besar serta berdebu. Tak boleh bayangkan kalau hujan lebat.  Manakala jalan menghala ke Jelebu pula terpaksa melalui Bukit Tangga yang ketika itu amat sempit sekali jalannya, bengkang bengkok seperti ular kena palu. Kedudukan jalannya pula betul-betul di tepi gaung. Orang yang duduk di tepi tingkap bas akan dapat melihat gaung dengan jelas dan debaran itu semakin kuat apabila bas membelok di selekoh yang tajam.

Hamba dah lama tak naik bas henti-henti untuk pulang ke Jelebu. Tak tahu sama ada orang masih berebut lagi atau tidak. Tapi hamba rasa perkhidmatan bas semakin sepi memandangkan ramai orang yang sudah berkenderaan sendiri....

Tuesday, June 23, 2015

BILA TANGANKU MENGARTUNKAN ORANG


Melukis pernah menjadi hobi hamba sewaktu zaman kanak-kanak dan remaja dahulu. Walau bagaimanapun hobi itu tiba-tiba sahaja hilang sebaik taman zaman pengajian. Walaupun ia suatu hobi, hamba sebenarnya tidak pandai melukis! Yang hamba reti hanyalah meniru! Maksudnya untuk hamba mengimaginasikan sesuatu dan seterusnya menumpahkan idea tersebut di atas kertas agak sukar sedikit. Hamba masih memerlukan rujukan dari mana-mana majalah (Hari ini lebih mudah untuk merujuk dengan adanya internet). 

Apabila seorang sahabat hamba kerap menunjukkan lukisannya (doodle) di laman FBnya, secara tiba-tiba minat itu timbul semula. Namun ianya bukanlah berlaku sepantas itu. Apabila minat melukis timbul semula, hamba telah membeli blok lukisan serta tiga batang pen lukisan berlainan ketebalan mata lukis. Kesemua peralatan itu pada mulanya hamba bawa hampir setiap hari kononnya untuk mula melukis. Tetapi setelah berbulan lamanya peralatan berkenaan masih tidak juga digunakan.

Akhirnya lebih kurang 3 bulan lalu hamba mula 'melecok'* di atas diari sebuah gambar kartun yang berpakaian baju Melayu. Selepas itu hamba lukis secara kasar sebuah karikatur seorang teman diikuti karikatur yang agak kemas berwajah boss hamba. Lepas itu hamba terhenti lagi. Tetapi sejak 3 minggu lalu sehingga pagi tadi hamba dapat buat dua lagi karikatur. Lukisannya hamba buat di atas kertas lukisan, diimbas dan kemudian diwarnakan menggunakan apps di tablet. Nak warna secara manual hamba tidak ada peralatan dan hamba rasa hamba tidak ada bakat mewarna. Dengan apss, walaupun fungsinya terhad kerana menggunakan apps yang percuma, hamba dapat buat dengan segera.

Jadi dua orang sahabat hamba sudah ada gambar baru untuk gambar profail FB mereka, hamba juga yang tak buat untuk hamba sendiri!!



*melecok - menconteng, mengikut dialek Negeri Sembilan.









Wednesday, June 17, 2015

ROSLI MENGAMUK! - Dee



Huh! hamba sendiri tak menyangka bahawa siri kartun Hello Boss di Utusan Malaysia telah menjangkau 24 tahun umurnya. Kalau dikira pada manusia, ia adalah seorang anak muda yang barangkali telahpun tamat atau sedang mengikuti pengajian di universiti. Jarak masa yang panjang ini menunjukkan bahawa siri kartun tersebut mempunyai peminatnya yang tersendiri sehingga membolehkan ia bertahan begitu lama. 

Siri kartun di Utusan sememangnya mempunyai beberapa tajuk yang hebat. Pada masa ini selain Hello Boss, tentunya siri Mamak cyber juga mempunyai pengikutnya yang tersendiri. Siri kartun di Utusan pada masa lalu juga tidak kurang hebatnya dan hamba amat meminati siri Keluarga Din Teksi oleh Nan serta Prebet Dabus oleh Rejabhad.

Buku Rosli Mengamuk! adalah merupakan kompilasi terpilih siri Hello Boss dan tidak mengandungi sebarang kartun baru. Sewajarnya dalam koleksi istimewa seperti ini penulis turut memasukkan beberapa kartun Hello Boss yang hanya dapat dibaca di dalam buku ini sahaja dan tidak akan terbit di akhbar sepertimana yang biasa dibuat oleh kartunis lain di dalam kompilasi mereka. Dengan itu kompilasi ini akan mempunyai nilai ekslusif yang tersendiri.

Walaupun ada beberapa perkara baru yang dicatatkan seperti tentang diri pelukis, kata-kata hikmah, nota ringkas di sebalik lukisan, tetapi ia adalah terlalu ringkas sedangkan pembaca seperti hamba mengharapkan lebih daripada itu. Kartun yang di akhbar disiarkan dalam warna hitam, putih dan merah sahaja ini telah diwarnakan untuk tujuan kompilasi ini. Sayangnya dalam usaha tersebut terdapat beberapa kartun yang 'hilang' kotak dialognya menjadikan pembaca tertanya-tanya apakah yang cuba disampaikan melalui watak-wataknya. Hamba harap keterujaan semua pihak di dalam menerbitkan kompilasi ini tidak menyebabkan ia lupa disemak semula sebelum ke peringkat percetakan.

Apa yang sering dipaparkan di dalam Hello Boss sering berlaku di dalam kehidupan harian kita di pejabat, tidak kiralah di sektor awam mahupun swasta. Ia adalah satu sindiran tajam dalam bentuk humor yang wajar kita ambil perhatian. walaupun ia sekadar jenaka, tetapi mesejnya kadangkala mendalam. Ia adalah kritikan halus buat semua pekerja serta pemimpin di pejabat.

Khabarnya tahun depan akan keluar satu lagi kompilasi. Hamba harap kompilasi Mamak Cyber juga berada dalam radar pemikiran keluarga Utusan!!

TERUJA CINTA MAORI WAINUIOMATA - Mohd Fudzail Mohd Nor



Membaca kisah di dalam novel ini, walaupun bercerita tentang kehidupan seorang penuntut ilmu yang baru sahaja menjejakkan kaki ke bumi New Zealand, tidak dapat tidak turut sama membawa hamba hanyut kepada kenangan sewaktu berada di Maghribi. Ada persamaan antara kami - sama-sama naif dengan persekitaran baru, sama-sama bukan dari keluarga yang senang serta sama-sama bukan pakar dalam bahasa di negara yang baru dijejaki.

Walaupun cerita ini berdasarkan pengalaman penulis sendiri, tetapi hamba percaya ia telah diadun dengan sedikit fiksyen berdasarkan catatan penerbit. Sememangnya berada sendirian di satu daerah tanpa kehadiran rakan-rakan sebangsa akan memberikan cabaran yang besar. Seawal penceritaan lagi telah diperlihatkan dengan satu cabaran buat seorang Muslim Melayu apabila terpaksa tinggal di rumah keluarga angkat yang mempunyai anjing yang mesra. Kagum juga hamba dengan Ahmad yang begitu rajin untuk menyamak tubuh atau pakaiannya setiap kali dijilat anjing yang bernama Boy itu. Begitu juga dengan makanan apabila pada hari pertama di rumah keluarga angkat Ahmad telah menyantap daging kambing yang pastinya tidak disembelih mengikut cara Islam. Hamba percaya bahawa Ahmad berperang dengan perasaan sendiri ketika ini, serba salah untuk menyatakan perkara yang sebenar. Kesilapan Ahmad adalah tidak menerangkan perkara yang sebenar kerana sehingga ke sudah keluarga angkatnya tidak mengetahui akan masalahnya dengan anjing serta maksud sebenar makanan halal. Satu yang hamba respek, Ahmad cukup menjaga soal solatnya. Walau ke mana beliau pergi, solat tetap ditunaikan walaupun di celah-celah bangunan ataupun di bawah pokok. 

Menyedari bahawa dirinya adalah perantau, Ahmad berusaha dengan gigih untuk maju dalam pelajaran. Ujian pertama beliau untuk lulus dalam peperiksaan bagi membuktikan bahawa beliau layak berada di dalam tingkatan tujuh dapat dilalui dengan usaha yang gigih. Begitu juga dalam peperiksaan tingkatan tujuh yang menentukan kemasukan ke universiti dapat beliau hadapi dengan baik. Untuk mencapai kejayaan sebegitu bukanlah mudah, tetapi watak Ahmad memanfaatkan pergaulannya dengan keluarga angkat dan rakan persekolahan untuk mendapatkan lebih bayak ilmu. Dalam hal ini ibu angkatnya banyak membantu terutamanya di dalam memahami teks teks sastera Inggeris begitu juga dengan sahabat wanitanya Raewyn. Bahkan beliau memuat kawan baru dengan seorang lelaki yang menjual komputer epal terpakainya dengan mengambil manfaat untuk mendalami lagi ilmu tentang komputer (Awal tahun 80an komputer masih lagi alien kepada orang Malaysia).

Satu ketika atas permintaan keluarga angkatnya, beliau telah memasak nasi lemak sebelum pergi bercuti panjang ke pulau selatan. Tanpa ibu angkatnya sedar, Ahmad telahpun memasukkan sedikit MSG walaupun telah diberikan peringatan agar tidak mencampurkan bahan tersebut di dalam masakan. Tujuan Ahmad adalah tidak lebih daripada sekadar bergurau serta menguji ibu angkatnya itu. Namun sebaik pulang daripada bercuti beliau disambut dengan khabar buruk bahawa ibu angkatnya telah meninggal dunia. Lalu timbullah persoalan dan penyesalan apakah bahan MSG itu yang menyebabkan ibu angkatnya meninggal dunia.

Tanpa Ahmad sedari bapa angkatnya adalah merupakan seorang freemason peringkat pertengahan. Lebih mengejutkan lagi apabila ketua freemason kawasan berkenaan adalah pengetua sekolahnya sendiri, bahkan ada dinyatakan bahawa kemasukan Ahmad ke tingkatan tujuh juga adalah atas usaha bersama ahli freemason yang berada di dalam Kementerian Pelajaran New Zealand. Dinyatakan bahawa gerakan tersebut adalah satu fraternity dan bukannya satu agama. Walaupun begitu kepercayaan semua ahli mereka adalah kesemua agama adalah sama. Tambah mengejutkan Ahmad adalah di dalam lodge mereka (Ahmad berpeluang memasukinya) terdapat lima buah kitab AlQuran! Beliau bahkan dipelawa untuk membaca AlQuran tersebut.

Banyak lagi kisah menarik yang diceritakan di dalam novel ini. Hamba memuji cara penulisan novel ini yang mudah diikuti serta menggunakan bahasa yang tepat serta tidak membosankan pembaca. Ada dua lagi novel dalam siri ini, harapnya dapat hamba sudahkan dengan seberapa segera.

Tuesday, June 9, 2015

JEMBALANG - Ramlee Awang Murshid, Jessy Mojuru, Riduan Judin, Zharulnizam Shah Z.A.



Kita biasa menemui antologi puisi ataupun cerpen, tetapi antologi novel jarang penerbit yang buat. Mengambil nama jembalang sebagai tajuk, walau bagaimanapun ia bukan merupakan tajuk tulisan bagi mana-mana penulis yang ada di dalam himpunan ini. Antara kesemua penulis yang ada, hamba pernah membaca tulisan kesemua mereka kecuali Riduan Judin. Antara tiga penulis yang pernah hamba baca ini pula hanya Ramlee dan Zharulnizam sahaja yang menepati selera pembacaan hamba. Memasukkan Ramlee sebagai salah seorang penyumbang hamba rasakan sebagai satu tarikan sahaja bagi melariskan jualan. Ini memandangkan Ramlee mempunyai nama yang kuat dalam dunia penulisan novel.


Runcing 2 - Zharulnizam Shah Z.A.

Mengikuti pembacaan cerita ini amat menarik pada mulanya. Pelbagai persoalan timbul sepanjang pembacaan dan hati semakin kuat ingin mengetahui jawapannya. Tetapi secara tiba-tiba cerita ini tamat begitu sahaja tanpa sebarang penyelesaian. Apa ni Alaf 21? Adakah ini satu strategi pemasaran agar pembaca pergi mencari Runcing 3 pula (andainya ada). Ataupun editor sendiri tidak pernah membaca naskhah ini tanpa mengetahui ia tidak sempurna lantas memberikan endorsement. Atau juga penghujung cerita ini hilang semasa proses percetakan. Apapun alasannya membaca perkataan tamat pada mukasurat 141 penghujung cerita ini membuatkan hamba terkapai-kapai - terasa nak mencarut pun ada juga. Tolonglah ini bukannya drama sinetron. Sudahlah hamba cukup kecewa kerana novel Sunan : Nanggroe Sang Kembara juga tidak habis dulu, kini perkara yang sama berlaku kepada novel ini. Kurang-kurang novel sunan bertulis juga perkataan bersambung, cerita Runcing ini terus tamat tanpa sebarang penyelesaian. Sesungguhnya hamba amat berduka.


Bidadari Pencabut Nyawa - Riduan Judin

Penulis ini baru kali pertama hamba menikmati tulisannya. Cerita yang ingin dibawa beliau nampak menarik pada awal pembacaan hamba tetapi hati ini bagaikan tidak ditarik-tarik untuk mengetahui kesudahannya. maksud hamba persoalan yang ada tidak cukup kuat untuk menarik perhatian hamba untuk bersegera menerokai persembahan Riduan. Tetapi hamba percaya di masa akan datang persembahan Riduan akan lebih mantap lagi.


Penunggu Rumah Pasung - Jessy Mojuru

Sebagaimana kelirunya watak Que dan Rini dalam cerita ini, begitulah juga kelirunya hamba untuk memahami jalan cerita serta persembahan Jessy. Cerita ini sebenarnya cukup mudah mengenai beberapa anak muda yang terperangkap di dalam dunia lain dan berusaha mencari jalan untuk kembali semula ke dunia nyata. Tapi maaflah, hamba bosan! Cerita ini terlalu banyak dialognya sehinggakan kadang-kadang ada cerita yang berulang-ulang walaupun dengan dialog yang berbeza.....bosan sampai hamba tak tahu nak komen apa lagi.....


Tetamu Siang - Ramlee Awang Murshid

Barangkali boleh hamba katakan bahawa karangan Ramlee adalah penyelamat bagi antologi ini. Satu yang hamba suka mengenai cerita ini adalah ia tidak begitu ketara seramnya tetapi debarannya itu yang hebat. Seperti novel-novel beliau yang lain, hamba turut berteka teki mengenai watak-watak yang ada di dalamnya dan kali ini tekaan hamba tidak mengena lansung.

Di permulaan cerita Ramlee membawa kisah tentang sebuah kampung yang cuba dikuasai oleh seorang dukun pendusta bernana Liau Gantua. Pengaruh beliau yang kuat telah berjaya mengusir seorang imam kampung bernama Salleh bersama keluarganya. Boleh hamba teka di sini Salleh akan kembali semula untuk menegakkan kebenaran.

Kemudian Ramlee beralih pula kepada kisah di sebuah kampung yang bernama Buana Senandung yang diganggu oleh satu makhluk yang hanya membuat kemunculan pada siang hari sahaja. Makhluk itu telah membunuh penduduk kampung dengan membelah serta mengeluarkan jantung mereka. Mayat juga akhirnya dibakar. Seterusnya Ramlee mengisahkan usaha penduduk kampung yang diketuai oleh tok ketua mereka. Di sinilah kehebatan Ramlee 'memperdaya' minda pembacanya. Cara persembahannya tentang desa Buana Senandung ini seolah-olah mereka ini adalah daripada golongan yang baik. Rupanya Ramlee cuba menggambarkan keadaan mereka dari sudut pandangan jembalang itu sendiri. Rupanya kesemua mereka adalah makhluk daripada alam ghaib dan yang membunuh mereka adalah protagonis cerita ini. Hamba suka dengan permainan Ramlee kali ini.

Dalam usaha Salleh dan anaknya Adi membanteras makhluk halus yang durjana ini, Salleh telah terkorban dan seekor pontianak telah terlepas. Lalu kisah yang mengambil latar masa pada kurun ke 19 ini beralih pula ke kurun 21. Di kurun 21 pontianak berkenaan akhirnya berjaya juga dibunuh oleh keturunan Adi. Cerita di kurun baru ini pendek sahaja. Novel ini akan lebih menarik sekiranya ruang masa antara kedua kurun tersebut diisi dengan usaha keturunan Adi untuk menghapuskan pontianak sehingga mengambil masa yang begitu lama. Alaf 21 sepatutnya menjadikan bahagian Ramlee ini sebagai sebuah novel lain yang boleh berdiri dengan sendirinya tanpa perlu bergandingan dengan penulis lain. Cerita ini boleh sahaja dipanjangkan melebihi 700 mukasurat sepertimana novel-novel Ramlee yang lain. Justeru membaca cerita ini yang +-200 mukasurat sahaja tidak memberikan kepuasan yang maksimum.


Wednesday, June 3, 2015

URBAN - Azrin Fauzi



Urban merupakan e-book yang kedua hamba baca selepas Hikayat Raja Babi. Sebelum daripada kedua buah bukun ini e-book yang pernah hamba baca hanyalah berbentuk majalah ataupun tulisan-tulisan pendek. Nampak gaya hamba tidak serasi dengan buku elektronik. Hamba masih suka kepada bahan yang bercetak, yang boleh dibelek sepuas hati, dikelepet bucunya buat tanda bacaan serta dihentak kemeja bagi membunuh lalat yang hinggap. Hamba tidak boleh menghentam lalat dengan tablet hamba, bodoh dikata orang nanti.

Kumpulan cerpen Urban ini terlebihj dahulu dicetak sebanyak 3000 naskhah untuk tujuan pasaran sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur baru-baru ini dan tidak akan diulang cetak. Namun penerbitnya memberikan secara percuma edisi e-book ini untuk mengelakkan harga pasaran gelap yang melampau. Semua cerpen yang terkandung di dalamnya dinspirasikan daripada 16 bandar di Malaysia. Tapi bagi hamba walaupun tidak dinyatakan apa jua nama bandar hatta menggunakan bandar di planet zargus sekalipun, semua cerpen di dalam antologi ini boleh berdiri sendiri tanpa dikaitkan dengan sebarang bandar.

Bagi hamba penulisan Azrin mungkin merupakan gaya yang diminati oleh generasi muda pada hari ini. Ia agak berlainan dengan cara penulisan penulis dahulu. Bahasanya mudah siap dengan mencarut sekali. Hamba tak tahu kenapa perlu ada carutan di dalam penulisan. Nak kata ia akan menjadikan sesuatu cerita itu bertambah sedap atau bermutu, tidak juga pada hamba. Kalau hamba sendiri menulis sesuatu yang ada carutan, hamba akan berasa malu apabila nanti ianya dibaca pula oleh anak hamba. Lebih malang lagi sekiranya ada yang akan menggunakan frasa carutan berkenaan di dalam perbualan harian mereka.

Para pembaca akan menemui beberapa nama ataupun perkataan yang berulang pada cerpen yang berbeza. Yang paling ketara adalah perkataan 'Subuh Tak Berembon'. Mungkin pengarang syok dengan perkataan ataupun tajuk tersebut yang dinisbahkan pada sebuah buku.

Hamba boleh katakan bahawa hamba menggemari hampir kesemua cerpen yang ada. Topik yang dibawa tidaklah terlalu berat sehingga memaksa pembaca letih untuk berfikir. Mungkin hamba paling minat dengan cerpen bertajuk  Whodunnit (I): Putrajaya. Ia berkisarkan mengenai satu pembunuhan misteri di mana mayat seorang wanita ditemui secara berpotong-potong, diisi dalam sebuah tas berjenama. Semuanya gara-gara cemburu buta dan tidak menyiasat dengan teliti akan sesuatu perkara. namun pengakhirannya cukup menarik dengan memberikan satu kejutan. Cuma kisah ini mengingatkan hamba kepada sebuah kisah jenaka berbahasa inggeris di internet. Walaupun jalan ceritanya berbeza tetapi maksud yang disampaikan adalah sama.


HIKAYAT RAJA BABI - Usup Abdul Kadir



Hamba percaya sebelum naskhah ini diterbitkan tidak ada sesiapa yang mengetahui akan adanya hikayat seperti ini di dalam dunia sastera orang Melayun dulu-dulu. Bahkan membaca tajuknya saja mungkin membuatkan kita tertanya-tanya mengapa sedemikian rupa tajuk yang dipilih, sudah tidak ada lagikah tajuk yang lebih sesuai.

Walau apapun kita wajar mengucapkan terima kasih kepada produksi FIXI kerana bersusah payah untuk menerbitkan buku ini. Bukanlah satu perkara yang mudah untuk memindah alih naskhah dalam bentul asal manuskrip bertulisan Jawi lama serta berlenggok bahasa Melayu kurun ke-18. Saudara Arsyad Mokhtar bukan sahaja berjasa menulis semula buku ini ke tulisan rumi bahkan telah berusaha memberikan makna kepada sekian banyak perkataan lama yang hampir keseluruhannya tidak lagi digunakan oleh masyarakat moden hari ini. Pihak FIXI juga selain mencetak dan menjual buku ini turut bermurah hati memberikan naskhah percuma dalam bentuk e-book yang boleh dimuat turun di beberapa laman seperti Play Store. FIXI juga tidak memegang hakcipta karya ini dan membenarkan ia disalin, cetak, jual atau diperlakukan dengan apacara jua.

 Dikatakan ditulis oleh Usup Abdul Kadir seorang pedagang dari Semarang yang berketurunan India Muslim. Hamba boleh simpulkan bahawa bahasa yang digunakan nampak ketulenan bahasa Melayunya - tidak nampak Indonesia. Sekiranya benar Usup melulis sendiri hikayat ini, nampak bahawa beliau seorang yang berpelajaran kerana pada masa itu tidak ramai yang mampu menulis atau membaca. Kadang-kadang bosan juga membaca tulisan beliau apabila ditulis meleret-leret. Bayangkanlah kesemua nama anak raja, jin dan sebagainya hendak disebut satu persatu, asal usulnya, cara berlawannya dengan musuh juga yang kadangkala nampak lebih kurang sahaja cara berlawannya cuma mungkin senjatanya sahaja yang berbeza. Kalau kena pada geng baik, ditetak dan pecah perisai dan memecahkan baju zirah yang tujuh lapis tebalnya, kena senjata pada badan tak lut pula tu, bahkan keluar pula api memancar-mancar. Kalau berlaku benda yang sama pada geng jahat, semuanya habis putus pinggang atau anggota badannya.

Hikayat ini penuh dengan keajaiban yang 'melampau'. Justeru apabila membacanya pemikiran logik hendaklah diletak tepi dahulu kerana sememangnya buku ini tidak ada logiknya. Yalah, beranak saja keluar seekor babi, dah pandai berpantun dan berbicara. Perangainya pula terus seperti orang dewasa dah pandai berperang dan berkenan pada anak dara orang. Jadi sepanjang hamba membaca hikayat ini hamba sentiasa terbayang akan hikayat lama yang dipersembahkan secara lisan oleh tukang cerita seperti Tok Selampit dan Awang Batil, yang bercerita berhari-hari lamanya. Hikayat ini memang boleh dipersembahkan berhari-hari memandangkan tukang cerita perlu bercerita dengan meleret-leret mempersembahkan kehebatan setiap watak.

Saudara Arsyad Mokhtar pada beberapa perkataan dalam novel ini telah menggunakan imbuhan “ke” menggantikan imbuhan “ber”. Contohnya nujum bertujuh menjadi nujum ketujuh. Bagi hamba penggunaan "ber" adalah lebih tepat kerana yang dipanggil adalah kesemua tujuh orang berkenaan dan bukannya nujum yang nombor tujuh. Juga terdapat beberapa perkataan lain seperti puteri bertujuh yang menjadi puteri ketujuh. Usup Abdul Kadir lebih tepat lagi penggunaannya. Ada sejenis senjata yang Arsyad tulis sebagai semasyar. Hamba tidak tahu sama ada ejaan rumi ini tepat kerana hamba pernah membaca di hikayat lain bahawa senjata berkenaan ditulis syamsyir. Begitu juga dengan perkataan maharaja Dordan, Arsyad mengulas barangkali ia adalah negara Jordan. Berdasarkan tarikh hikayat ini ditulis hamba percaya bahawa negara Jordan masih lagi belum wujud kerana ketika itu ia lebih dikenali sebagai Syam. 

Hamba berpandangan bahawa manuskrip asal hikayat ini telah hilang separuh memandangkan kesudahan hikayat ini seperti tergantung. Ini kerana pada penghujung hikayat, raja babi telahpun bertukar menjadi manusia, berkahwin dengan seorang puteri yang dicemburui oleh saudara-saudaranya yang lain. Maka telah timbul plot untuk menjatuhkan puteri bongsu berkenaan dan apa yang terjadi selepas itu tidaklah diketahui.

Walaupun zaman penulisan novel ini, Islam telahpun berkembang pesat di kepulauan Melayu, namun kisah yang dipaparkan tidak nampak unsur berkenaan. Contohnya sultan yang bernikah dengan empat puluh orang dalam satu masa, kisah-kisah kuasa sakti penuh mistik yang ada unsur dewa-dewa dan sebagainya. Hikayat ini sesuai untuk bahan kajian sastera serta merupakan satu tinggalan sejarah lampau. Melaluinya dapat kita mengetahui akan corak pemikiran masyarakat pada zaman itu serta genre penceritaan yang menjadi kesukaan mereka.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...