Monday, September 30, 2013

YE OLDE SMOKEHOUSE - MAKHLUK DI BALIK KURUNGAN


Reka bentuk klasiknya pasti akan memikat siapa sahaja yang memandang. Ditambah pula dengan hiasan taman ala Inggeris yang menghiasi halaman. Beberapa pelancong yang melintasi bangunan ini berhenti bagi melihat-lihat kawasan sekitar. Tentunya mahu juga melihat masuk ke kawasan halaman. Malangnya Ye Olde Smokehouse di Cameon Highland ini tidak membenarkan para pelawat untuk memasuki kawasannya dengan sesuka hati. Hanya pelanggannya sahaja yang boleh menjejakkan kaki memasuki kawasannya. Seutas tali direntang di hadapan jalan masuk dengan seorang pengawal bangsa asing menjaganya.


Nampaknya anak bangsa hanya boleh meninjau-ninjau sahaja dari kejauhan. Rumah binaan gaya Tudor penjajah Inggeris ini masih lagi untuk jejakan kaki dewa-dewa sahaja. Maka jadilah ia umpama seekor binatang di dalam zoo, hidup dalam kurungan menjadi tontonan ramai. Dan hamba merasakan diri hamba bagaikan pelawat zoo itu, tercangak-cangak melihat keindahan bangunan dari kawasan luar kurungannya. Beberapa pelancong yang ingin memasuki halaman terpaksa surut pulang dengan hati yang hampa.


Bagi peminat fotografi, hati manalah yang tidak geram melihat keindahan ini terbiar tanpa merakamnya melalui lensa. Namun terhad amatlah sudut yang boleh diterokai kerana hamba umpama insan yang mengintai-ngintai anak dara di balik pagar yang tinggi. Lara amatlah hati ini, berpijak di bumi sendiri tetapi lantainya jadi hak orang. Orang pula tidaklah budiman, tuan rumah dibiar diluar menahan kesejukan.

Hati masih meratapi nasib anak bangsa.













Tuesday, September 24, 2013

ZIARAH (ULAMA') TERENGGANU



Pada minggu lalu hamba ditugaskan untuk menghadiri satu mesyuarat di Kuala Terengganu. Adapun kehadiran hamba di mesyuarat ini lebih hamba rasakan sebagai macai sahaja - bahan belasahan untuk kepentingan dewi-dewi jabatan. Walaupun ia merupakan mesyuarat dengan kesatuan yang biasanya agak 'digeruni' kerana sering timbul suasana yang panas semasa perbincangan, kegerunan hamba untuk mesyuarat ini telah hilang sama sekali. Ini kerana ia telah digantikan oleh seksaan para dewi-dewi jabatan. Setakat ini hamba cuba untuk bertahan, namun hamba khuatir juga sekiranya hamba akan bertindak di luar dugaan sekiranya tekanan itu tidak lagi mampu untuk hamba resapi.

Walaupun begitu hamba cuba menukar paradigma pemikiran hamba dengan menganggap kehadiran hamba di bumi bertuah ini adalah untuk menziarahi sahabat-sahabat lama hamba yang telah lama tidak hamba ketemu. Beberapa hari sebelum ke sini hamba berjaya menghubungi seorang sahabat lama hamba - teman seperjuangan, teman sepengajian juga teman serumah yang kini menjadi pensyarah di Universiti Sultan Zainal Abidin (UNISZA). Hamba maklumkan hasrat hamba untuk bertemu beliau serta seorang lagi sahabat lama hamba. Namun agak malang kerana yang seorang lagi berada di luar derah ketika itu. Namun hamba berazam untuk mencari beliau kemudian nanti.

Sahabat hamba ini namanya Ustaz Ahmad Zahid. Sebagaimana namanya, begitulah juga sifatnya. Seorang yang teramat simple sejak daripada hamba mengenalinya pada zaman pengajian sehinggalah sekarang. Seorang yang berpengetahuan tinggi dalam bidang agama. Berbeza dengan hamba, kesemua 8 orang teman satu batch memilih bidang pendidikan sebagai kerjaya, sama ada segaia guru ataupun pensyarah. Cuma hamba seorang yang menjadi Pentadbir. Walau apapun hamba percaya matlamat kami tetap sama iaitu untuk mencari keredhaan Allah Yang Maha Esa.

Begitu susah payah sahabat hamba ini melayan kerenah hamba sepanjang tiga hari berada di Terengganu. Hinggakan apabila hamba telahpun siap check in di lapangan terbang, baru hamba teringat bahawa hamba belum lagi check out dari bilik hotel. Jika tidak kad kredit hamba akan dikenakan bayaran maksimum nanti. Maka bersusah payalah sahabat hamba ini kembali semula ke hotel untuk menguruskan perkara tersebut. Terima kasih ya khuya!!

Dalam satu perbualan kami, beliau maklumkan semenjak KUSZA bertukar kepada UNISZA, ia telah hilang identiti agamanya. Telah ada persembahan hiburan seperti battle of the bands  sewaktu pesta konvo dan pertandingan karaoke - sesuatu yang tak pernah berlaku dahulu. Hamba agak sedih juga kerana KUSZA adalah tempat hamba mengaji Bahasa Arab selama 3 bulan pada tahun 1993 dahulu. Besar juga perubahan yang berlaku walaupun kelihatan asalnya seperti satu penaiktarafan sebuah pusat pengajian.

Sempat juga hamba di bawa bertemu seorang lagi sahabat lama iaitu Dr. Abdul Fattah yang kediamannya hanya di seberang jalan sahaja daripada tempat beliau mengajar. Namun hamba tidak dapat berlama di rumah Dr Fattah kerana Ustaz Zahid perlu pulang untuk bersiap kerana perlu mengajar di masjid pada sebelah malam.

Walaupun sekejap namun ziarah ini tetap memuaskan hati hamba. Insya Allah di mana-mana negeri yang hamba lawati dan ada sahabat yang hamba ketahui ada di sana, akan cuba hamba ziarahi bagi menaupkan silaturrahim.




Tuesday, September 17, 2013

PERTANDINGAN BUNGA API ANTARABANGSA PUTRAJAYA 2013


Seumur hidup hamba, tak pernah lagi menonton pertunjukan bunga api yang besar. Setakat yang kecil-kecil tu adalah. Yang lebih kecil lagi bunga api yang dibakar budak-budak semasa raya. Pertunjukan bunga api di Putrajaya dahulupun hamba tak lihat juga. Walaupun bekerja di Putrajaya, namun disebabkan tidak tinggal di sini maka tidaklah hamba pergi menyaksikannya. Bahkan pada malam 30 Ogos 2013 yang lalu walaupun hamba bekerja sehingga jam 11.00 malam namun tidak juga hamba singgah ke kawasan pertunjukan. Dalam fikiran hamba ketika itu hanyalah mahu pulang segera ke rumah untuk berehat setelah bertungkus lumus menyiapkan tugasan. Tambahan pula kesesakan lalulintas sebaik sahaja keluar dari Kompleks E untuk masuk ke jalan besar membuatkan hamba tambah letih dan menyampah dengan acara yang bakal berlansung jam 12 malam itu.


Namun cuti tiga hari berturut-turut beberapa hari yang lalu memberi hamba banyak ruang masa. Terdapat 3 malam persembahan oleh negara Peranchis (13/9), China (14/9) dan Amerika Sharikat (15/9). Malam 13 memang hamba tak pergi. Habis pejabat, hamba pergi beriadah dahulu kat Taman Putra Perdana dan terus pulang. Malam 14 memang ada rancangan nak pergi dalam kepala, tapi isteri hamba ajak ke majlis perkahwinan sahabatnya - jadi tak pergi la juga. Jadi malam 15 hamba tekadkan untuk pergi memandangkan hamba rasa hamba telah mendapat rehat yang secukupnya untuk dua hari ini. Lagipun esoknya (16/9) adalah cuti umum, jadi hamba tak perlu risau sekiranya kepenatan.


Tepat jam 6.30 petang hamba bertolak dari rumah ke Putrajaya. Sengaja hamba bertolak awal agar kami sekeluarga dapat bersolat Maghrib dan makan malam dengan selesa dan tidak tergesa-gesa. Jam 8.30 malam hamba dah sampai ke Pusat Maritim Putrajaya aka Marina Putrajaya. Hamba tahu sekiranya lambat nanti akan banyak kereta di jalan raya sekaligus berlakunya kesesakan. Masa hamba tiba pun di kiri kanan jalan dah mula dipenuhi dengan kenderaan. Tapi hamba tak mahu letak kereta di tepi jalan dan tidak mahu berjalan jauh. Terus hamba memandu hingga ke bangunan dan masuk ke kawasan letak kereta di bawahnya. Hamba tahu kawasan ini orang tak ramai meletakkan kenderaan mungkin kerana orang ramai takut sekiranya ia parking berbayar atau khas untuk orang tertentu sahaja. Dan seperti jangkaan, terdapat begitu banyak kotak parking membuatkan hamba bebas memilih.


Di kawasan lapang mengadap tasik telah ramai yang sedia duduk. Alhamdulillah hamba dapat satu tempat yang agak baik juga untuk duduk dan mengadap kawasan pertunjukan. Telah ada beberapa jurugambar yang set up peralatan menembak mereka. Hamba pun terus keluarkan tripod dan menyelaraskan setting yang sesuai untuk kamera. Apa yang sesuai pun sebenarnya tidaklah hamba ketahui kerana seni fotografi ini sebenarnya memberi kebebasan untuk seseorang bereksperimen. Mungkin di mata kita sesuatu foto itu tidak cantik, namun tidak di mata orang lain. Untuk pertunjukan ini hamba menggunakan shutter priority.


Walaupun masa masih lagi lama, namun waktu senggang ini dapat hamba gunakan untuk bermesra dengan anak-anak - satu aktiviti yang amat berharga bagi orang yang waktunya banyak dihabiskan di pejabat. Anak-anak yang kecil pun inilah masanya nak mintak macam-macam barangan yang ada dijual disekitar tempat tersebut. Peniaga ni pun pandai juga cari peluang. Masa inilah nak jual belon, mainan berlampu, ais krim dan sebagainya. Belon pun letak sampai lima hengget yang bagi hamba agak tinggi juga harganya. 


Pertunjukan ini diiringi oleh muzik. Tetapi kawasan bermuziknya terletak jauh di bangunan utama dan tak begitu kedengaran di tempat hamba. Walau bagaimanapun persembahan ini tetap menarik perhatian pengunjung terutamanya apabila bunga api menghasilkan corak yang menawan. Dalam kebisingan bunyi letupan itu hati hamba tiba-tiba membayangkan bunyi letupan senjata di negara-negara Islam yang sedang bergolak. Letupan bagi mereka ketika ini adalah sesuatu yang membahayakan nyawa, namun di bumi kita ini kita sedang bergelak ketawa menyaksikannya. Tiba-tiba juga hati berdetik membayangkan huru hara ketika kiamat menjelang nanti. Hamba berdoa agar diri hamba tidak berada pada saat kejadian itu nanti kerana membaca kitab-kitab berkaitan dengannya, amatlah malang apabila diri berada ketika kiamat menjelang nanti.


Memandangkan hamba tidak melihat persembahan dari negara lain, maka tidaklah dapat hamba untuk membuat sebarang perbandingan. Cuma ketika malam pertama itu dapatlah hamba lihat seketika di kaca televisyen. Agak menarik juga persembahan dari Malaysia itu. Hamba sendiripun tidak lama mengambil gambar kerana hamba rasa rugi melihat melalui viewfinder kamera berbanding melihat terus ke langit. Akhirnya hamba berhenti mengambil gambar dan kamera hamba gunakan untuk merakam video sahaja. Biarlah mata menyaksikan sendiri keindahan malam yang disirami cahaya ini.



Thursday, September 12, 2013

G3 - KUBURNYA TIDAK BERNISAN


Bulan puasa yang lalu hamba cuba tinjau-tinjau di kedai majalah untuk membeli keluaran terbaru majalah ini. Biasanya sempena Aidilfitri majalah ini akan dikeluarkan dalam bentuk bumper, yang lebih tebal berbanding kebiasaan. Tetapi tak kelihatan lansung bayang majalah ini. Dalam hati hamba terfikir mungkin semua majalah tersebut telah habis dijual.

Dan begitulah seterusnya sehinggalah hari semalam hamba terus mencari majalah ini di kedai. Namun tidak kelihatan bayangannya di rak bersama majalah humor yang lain. Ditanyakan pada jurujual mereka juga tidak ada jawapannya. Musykil benar hati hamba.

Maka pada hari ini hamba cuba-cubalah juga mencari jawapan yang bersarang di batu jemala hamba. Akhirnya hamba ketemui jawapannya, jawapan yang sungguh mengejut serta menyedihkan - majalah g3 telah ditamatkan penerbitannya!!

Majalah ini ditamatkan begitu sahaja tanpa sebarang pemberitahuan. Keluaran akhirnya adalah pada Mei 2013 yang hamba rasa hamba juga tidak berpeluang membelinya. Nampaknya nasib g3 sama seperti nasib abangnya - Gelihati, juga dari syarikat yang sama. Tidaklah hamba ketahui akan sebab musabab kehilangan majalah ini. Para kartunisnya rata-rata agak hebat dan mempunyai pengalaman yang lama dalam bidang ini. Bahkan dengan munculnya majalah ini hamba telah tinggalkan majalah humor yang lain. Karya hamba juga pernah dua kali tersiar di sini selain memenangi satu peraduan.

Barangkali dunia majalah kartun Malaysia perlu melakukan satu perubahan. Mereka perlu selari dengan perkembangan dan kehendak massa. Biasanya yang ramai membaca majalah sebegini adalah golongan kanak-kanak dan remaja. Sampai satu peringkat apabila mereka telah dewasa serta mempunyai pelbagai komitmen, majalah seperti ini akan mereka tinggalkan. Tidak seperti dunia kartun di barat dan Jepun, orang dewasa masih membaca bahan seperti ini.

Telah banyak majalah kartun yang berkubur. Batu Api, Warta Jenaka, Cabai, O.K!, Lanun, Fantasi, Gempak dan Jom antara majalah yang pernah mewarnai dunia komik tanah air. Bila satu majalah ditutup penerbitannya, maka akan ada ramai yang akan kehilangan pekerjaan. Bukan senang menjadi pelukis di Malaysia. Siapakah yang akan membela nasib orang seperti mereka. Jika kita sebagai pembaca tidak membeli karya mereka, bagaimanakah mereka hendak meneruskan kehidupan. Majalah kartun yang besar pasarannya pada hari ini di negara kita dilukis dengan pengaruh lukisan dari Hong Kong, Jepun dan China. Majalah yang telah berkubur di atas dilukis mengikut gaya orang kita. Orang luar begitu berjaya menyebarkan pengaruh mereka sehinggakan kita sendiri mula melukis mengikut cara mereka. Jadi bila lagi lukisan gaya kita akan dikenali di peringkat dunia? Yang mana apabila diunjukkan sahaja sesuatu lukisan akan dapat dikenali bahawa ia adalah gaya Malaysia.

Oleh itu kita sebagai pembaca, cubalah untuk menyokong karya tempatan. Tidaklah hamba bermaksud untuk menghalang sesiapa untuk mengikuti karya dari luar. Tapi ingat juga kata pepatah - kera di hutan di susukan, anak di rumah mati kelaparan.

Hamba tak mahu menjadi kera itu....
  

Ehsan niezamcomic.blogspot.com




ULASAN BUKU : CINTA SUCI ZAHRANA - Habiburrahman El Shirazy



Nampaknya lewat benar hamba mengetahui tentang kewujudan karya penulis yang dikenali dengan panggilan Kang Abik ini. Telah diterbitkan di Indonesia pada tahun 2011 dan edisi Bahasa Malaysianya pada 2012, hamba hanya 'terjumpa' dengannya baru-baru ini sahaja. Mujurlah masih ada lagi 'koret-koret' yang tinggal di kedai buku.

Buku ini mengisahkan tentang seorang wanita yang bernama Zahrana. Beliau digambarkan sebagai seorang yang amat bercita-cita tinggi dan amat suka dengan ilmu pengetahuan. Kerana itu permintaan ibu dan bapanya yang mahu beliau melanjutkan pengajian di pesantren sahaja ditolak. Dalam mencapai impian hidupnya dalam pencarian ilmu, beliau terpaksa menghampakan permintaan ayah dan ibunya beberapa kali sehinggalah beliau berjaya sehingga ke peringkat Master.

Akhirnya pada usia 34 tahun, Zahrana sebagai seorang ilmuan besar, yang namanya turut mahsyur di peringkat antarabangsa, masih lagi belum mempunyai pasangan hidup. Kedaan ini amat merunsingkan kedua orang tuanya. Beberapa pinangan yang datang ditolak oleh Zahrana kerana komitmennya kepada ilmu pengetahuan.

Sehinggalah satu ketika apabila beliau dilamar oleh Pak sukarman, Dekan di universiti tempat dia mengajar, barulah keadaan menjadi sedikit tegang. Ini kerana Pak Karman walaupun seorang yang ternama dan berharta, mempunyai moral yang rendah. Penolakan Zahrana terhadap peminangan Pak Karman mengundang dendam yang amat kepadanya. Zahrana kemudiannya berhenti secara mengejut dan mengajar di sekolah biasa sahaja. Ketika inilah beliau mula merasai akan kekurangan dirinya yang masih hidup berseorangan. Namun agak sukar untuk mencari seorang lelaki yang sesuai dengan kedudukannya apatah lagi usianya juga telah lanjut. Tidak lagi melihat kepada kedudukan seorang lelaki, namun lebih memilih untuk mencari seorang lelaki yang soleh yang boleh membimbingnya dan anak-anak, akhirnya beliau dijodohkan dengan seorang pemuda yang kerjanya hanya menjual keropok. Namun pemuda yang bakal menjadi suaminya itu ditemui mati pada malam sebelum hari perkahwinan kerana dilanggar keretapi.

Zahrana mengesyaki ianya perbuatan Pak Karman. Namun beliau tidak berbuat apa-apa dan hanya menyerahkannya kepada Tuhan. Pak karman akhirnya mati dibunuh suami seorang mahasiswi yang cuba dicabulnya. Zahrana pula akhirnya bernikah dengan seorang pemuda bernama Hassan yang pernah beliau bimbingnya dalam penyediaan tesis.

Secara ringkasnya novel ini memaparkan konflik jiwa seorang wanita yang memasuki umur sebagai andartu. Ia bukanlah novel romantik sangat seperti yang ditulis di depan kulit buku.

Hamba merasakan karya ini umpama satu anti klimaks terhadap karya-karya hebat yang pernah dihasilkan Kang Abik sebelum ini. Karya-karya seperti Ayat-Ayat Cinta, Pudarnya Pesona Cleopatra, Dalam Mihrab Cinta dan Kala Cinta Bertasbih digarap dengan begitu hebat sekali. Bahkan karya akhirnya sebelum itu, Bumi Cinta, hamba anggap begitu hebat kerana isu yang dibawanya lebih mencabar berbanding karya-karya sebelumnya.

Bukanlah hamba mengatakan bahawa Cinta Suci Zahrana itu tidak bagus. Memang ia bagus dari segi penulisan serta nasihat yang cuba disampaikan, namun hamba terasa kosong kerana karya-karya yang dihasilkan sebelum ini lebih hebat lagi. Mungkin ok sekiranya buku ini terhasil semasa kemunculan awal Kang Abik, namun ditahap sekarang kita mahukan yang lebih mencabar minda lagi.

Buku ini lebih menceritakan tentang watak Zahrana dengan watak lain tidak dikembangkan sebaiknya. Beliaulah hero dan beliau juga heroinnya. Untuk mengatakan Hassan sebagai hero juga adalah kurang tepat kerana hamba lebih melihatnya sebagai watak tambahan. Watak Pak Karman sebagai seorang crook sepatutnya boleh diperluaskan lagi terutamanya setelah lamaran beliau ditolak Zahrana. Ini kerana beliau dilihat menyimpan dendam akibat penolakan itu. Sekaligus novel ini telah hilang unsur suspennya. Begitu juga dengan kematian bakal suami Zahrana. Ia umpama habis begitu sahaja cuma dimasukkan kehadiran Ibu Zul yang merupakan doktor juga ibu kepada Hassan (yang akhirnya menjadi suami Zahrana) sewaktu merawat Zahrana yang terkejut dengan kematian bakal suaminya.  

Hamba tahu Kang Abik boleh melakukan lebih baik dari ini. Hamba tidak tahu kenapa ringan benar novelnya kali ini. Ia tidak memaksa hamba untuk banyak berfikir dan hamba dapat menyelesaikan pembacaannya dalam masa yang singkat sahaja. Biasanya kalau buku itu hamba minat penulisannya, akan hamba baca dengan perlahan dan kekadang hamba baca perenggannya beberapa kali untuk mendapatkan feeling.

Kang Abik, harap karyanya yang akan datang ini lebih mantap ya!!

Thursday, September 5, 2013

MENUNGGU KEJATUHAN HARGA RUMAH

            

Isu harga rumah yang tinggi bukan lagi merupakan satu isu yang baru. Ia telah mula hangat diperkatakan semenjak beberapa tahun yang lalu. Hari ini harga sebuah rumah dengan ukuran standard 20X70 telah melebihi RM350 ribu. Rumah yang sama saiz dan rekabentuknya dahulu boleh dibeli dengan harga kurang RM150 ribu.

Sama seperti orang lain, hamba juga menginginkan sebuah rumah kediaman yang selesa untuk didiami bersama ahli keluarga. Namun kekangan kewangan yang tinggi menyebabkan hamba tidak berdaya untuk memiliki rumah pada tempoh awal pekerjaan. Semenjak mula menyertai perkhidmatan hingga ke hari ini, hamba tinggal jauh daripada pejabat. Paling jauh adalah 60km dan yang paling dekat adalah 38km. Pernah juga hamba cuba memohon untuk bertukar ke tempat yang lebih dekat, namun yang jauh juga dihantarnya. Bukanlah hamba tidak mahu mendiami kuarters yang dekat dengan pejabat, namun kedudukan isteri hamba sebagai pekerja di sebuah syarikat swasta menyukarkan hamba untuk bertukar. Ini akan menyebabkan beliau terpaksa berhenti bekerja. Kebetulan sewaktu zaman hamba mula berumahtangga ia merupakan zaman kemelesetan ekonomi dunia dan mencari pekerjaan bukanlah satu perkara yang mudah. Tambahan pula tempat hamba tinggal sekarang merupakan sebuah kawasan kampung yang selesa untuk tinggal dengan segala kemudahan seperti klinik, kedai, kedai makan dan sebagainya yang dekat. Bahkan sekolah anak hamba cuma dalam lingkungan 250 meter sahaja dari rumah. Memikirkan keselesaan keluarga adalah yang paling utama, maka hamba cuba bertahan untuk berulang alik ke tempat kerja walaupun jauh. 

Berulang alik jauh ini bukan sahaja menuntut kesabaran namun juga menagih wang yang banyak. Duit gaji hamba banyak terbuang di atas jalan raya sahaja untuk pembayaran petrol dan tol. Di awal perkhidmatan dahulu terasa amat siksanya kerana apabila tiba sahaja hujung bulan sahaja hamba kadang-kadang terpaksa meminjam. Sering hamba tidak makan sewaktu di pejabat. Amat bersyukur sekali rasanya sekiranya pada sesuatu hari itu diadakan mesyuarat. Maka akan berisilah perut untuk hari itu. Kadang-kadang juga terpaksa merebus mee segera. Itupun dilakukan pada jam 3 petang dengan anggapan orang lain tidak akan menggunakan pantry untuk makan, maka dapatlah hamba sedikit privacy untuk menikmatinya. Tetapi pernah juga hamba kantoi dengan kakitangan. Pada pemikiran mereka golongan pegawai ini banyak duit maka makan mee segera ini semacam tidak wajar pula.

Kerana sering tidak cukup wang itulah hamba tidak dapat menyisihkan sedikit pendapatan bulanan untuk membeli rumah. Dari sehari ke sehari, seiring peningkatan gaji tanggungjawab kewangan juga semakin bertambah apabila ahli keluarga juga mula bertambah dan keperluan mereka juga berbeza-beza. Dalam pada itu harga rumah juga sedikit demi sedikit mula meningkat. Dan akhirnya setelah lebih 15 tahun bekerja barulah hamba terdaya untuk membeli sebuah rumah. Hasrat hati nak membeli rumah di Putrajaya kerana di situlah hamba bekerja. Tetapi harga rumah di sini semua pun maklum, harganya di luar kemampuan penjawat awam. Lagipun tempoh perkhidmatan hamba juga telah banyak berkurangan dan hamba tidak mampu untuk memiliki yang mahal.

 Walaupun kerajaan telah mula mengadakan beberapa skim untuk membantu mereka yang belum memiliki rumah, agak malang kerana orang seperti hamba tidak layak untuk menyertainya. Antaranya umur tidak dalam lingkungan yang disyaratkan serta pendapatan keluarga yang tinggi. Memanglah sekarang pendapatan sekeluarga agak tinggi kerana masing-masing telah lama bekerja, tetapi dengan tempoh perkhidmatan yang semakin pendek, pembayaran bulanan bagi rumah yang melebihi RM350 ribu umpama menjerut leher sendiri. Kerana merasakan tidak akan ada kemudahan kerajaan untuk orang seperti hamba ini maka hamba gagahkan juga diri untuk membeli sebuah rumah.

Akhirnya dapatlah juga hamba mencari sebuah rumah yang hamba rasa boleh hamba lunaskan bayaran bulanannya. Tidak dapat hamba beli di Putrajaya, ke Seremban hamba memperolehinya. Di Seremban sendiri harganya telah mula mahal, namun secara kebetulan rumah yang hamba beli ini pembeli asalnya tidak dapat meneruskan komitmen kerana tiada bank yang meluluskan pembiayaannya. Maka dapatlah hamba harga rumah pada kadar harga lama. 

Buat mereka yang baru mula bekerja, mulalah merancang untuk membeli rumah impian anda. Utamakanlah ia sebelum membeli kenderaan yang besar. Hamba risau sekiranya fenomena harga rumah mahal ini berterusan akan menyebabkan anak cucu hamba tidak berumah atau mereka terpaksa tinggal dalam kontena nanti.

Menunggu kejatuhan harga rumah - ibarat menunggu bulan jatuh ke riba.....

(Semua gambar rumah untuk entry ini adalah untuk tujuan hiasan semata-mata...)


Monday, September 2, 2013

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...