Thursday, January 28, 2016

GREAT BRITISH CIRCUS




Satu hari pada minggu lalu sewaktu melalui jalan utama di setia Alam dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, mata hamba sekilas ternampak pada satu poster. Yang dapat ditangkap pada pandangan mata hanyalah perkataan circus sahaja. Mata hamba cuba mencari-cari lagi poter yang serupa sekiranya ada namun jelas cuma itu sahajalah poster yang ada. Pelik juga biasanya kalau ada apa-apa acara di kawasan berkenaan, posternya akan dipasang di sepanjang jalan. Jadi atas rasa curious tersebut hamba membuat carian internet dan mendapati ada persembahan sarkas yang telahpun bermula pada 1 Januari yang lalu sehingga 31 Januari ini. 

Binaan khemah sarkasnya tidaklah terlalu besar menjadikan kawasan dalamannya juga kecil, begitu juga dengan akwasan ring persembahan. Hamba bawa satu keluarga pergi menonton. Bukannya hamba teruja dengan sarkas itu sendiri tetapi hamba nak perangat kamera yang dah lama sejuk. Lagipula ini satu peluang untuk berlatih mengambil gamba menggunakan natural light dengan keadaan objek yang bergerak. Sukurlah sarkas ini tidak melarang pepngunjung daripada mengambil gambar. Cuma kedudukan tempat duduk hamba tidaklah begitu strategik kerana terletak di bahagian sisi. Nak buat macam mana, hamba hanya mampu beli tiket untuk kelas marhaen, itupun dah cukup mahal bila dikalikan dengan tujuh kepala.

Hamba pertama kali melihat persembahan sarkas secara live adalah semasa masih kanak-kanak di Seremban. Ketika itu ia dipersembahkan oleh kumpulan sarkas dari India. Khemah persembahan mereka besar, menampilkan aksi manusia dan haiwan. Ketika itu hamba rasakan ia cukup hebat sekali. Kumpulan sarkas British ini hanya menampilkan persembahan aksi manusia aka akrobatik sahaja dan lansung tidak menggunakan sebarang haiwan. Ini mungkin ada kena mengena dengan larangan kerajaan Britain sendiri semenjak 2013 yang tidak membenarkan penggunaan haiwan di dalam persembahan sarkas. Jadi itu satu kekurangan yang hamba rasakan umpama 'serupa tak tengok sarkas'....

Dari segi persembahan, ia lebih kurang sama sahaja dengan apa yang pernah kita tonton di televisyen. Aksi-aksi akrobatik yang memaparkan kemahiran membuat imbangan dan aksi-aksi yang merbahaya. Cuma yang hamba perasan mereka ini umpama multi tasking. Beberapa acara akan dilakukan oleh orang yang sama. Pemain sarkas ini juga pada waktu sebelum persembahan juga sewaktu sarkas berhenti rehat akan bertukar karakter menjadi penjual makanan ringan atau belon kepada pengunjung sarkas. Ia bukanlah seperti seorang VIP yaani apabila anda menjadi star persembahan maka anda akan menerima layanan yang ekslusif dan hanya akan menumpukan kepada kerja persembahan sahaja. Maka apabila mereka ini turut dilihat membuat kerja jualan, membantu staff lain menyediakan prop persembahan, dapat hamba rasakan betapa getirnya hidup mereka mencari rezeki. 



Pemandangan dari tempat duduk marhaen. Kat depan tu kira seat VIP.












Spiderman pun letih jugak wooo








Dia pengacara, dia juga menyanyi, dia juga menari, dia juga berlawak dengan badut....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...