Selasa, 4 April 2017

GAUN BERDARAH ; ANTOLOGI JIWA KACAU

Seorang pembeli buku biasanya akan membaca sinopsis buku berkenaan sebelum melakukan pembelian. Sinopsis buku adalah umpama satu iklan yang memberikan bayangan akan isi kandungan buku tersebut. Dari situ pembaca akan mebuat penilaian sama ada isi kandungannya sesuai dengan selera mereka ataupun tidak. Sinopsis amat penting terutamanya apabila buku berkenaan hadir dalam keadaan yang berbalut yang tidak memungkinkan pembaca untuk menyelak-nyelak mukasurat.

Membaca sinopsis buku ini mungkin akan membuatkan pembaca yang meminati genre seram dan thriller akan tertarik. Apatah lagi apabila ia menampilkan sebanyak 27 buah cerpen daripada penulis yang pelbagai. Tambah menerujakan apabila penerbit mencatatkan dua nama besar iaitu Ramlee Awang Murshid serta Maria Kajiwa sebagai antara yang mengisi antologi ini.

Namun apa yang berlaku sebenarnya adalah tulisan Ramlee itu tidak lebih hanya beberapa buah bab yang diambil daripada novel beliau yang bertajuk Raudhah. Ia sama sekali bukan sebuah cerpen. Membacanya akan membuatkan pembaca bagai ditinggalkan terkapai-kapai tanpa mengetahui penyudahnya. Menggunakan nama Ramlee sebagai salah seorang penyumbang 'cerpen' untuk melariskan buku ini adalah umpama perbuatan yang keji. Peminat tegar Ramlee tentunya kecewa kerana mereka semestinya membayangkan sebuah tulisan baru yang segar dan bukannya ulang tayang sebuah novel yang telahpun diterbitkan.

Mujurlah tulisan Maria kekal dengan standardnya yang tinggi. Melalui No! Papa No!, Maria tampil dengan kisah penganiayaan kanak-kanak, berbeza dengan unsur thriller atau seram yang sering beliau bawakan dalam karya-karyanya. Dan hamba merasakan inilah satu-satunya tulisan terbaik di dalam novel ini. 

Beberapa karya lain boleh hamba masukkan dalam kategori yang sederhana dan kebanyakannya agak membosankan apabila membawakan tema yang hampir serupa. walaupun ada di antara penulis antologi ini pernah melahirkan beberapa buku, namun masih melakukan beberapa kesalahan kecil yang sepatutnya boleh dielakkan. Contohnya cuba perhatikan ayat ini; 'Angin kuat. Guruh di langit sambar menyambar...' Guruh adalah bunyi kuat di udara yang biasanya didahului oleh kilat (Kamus Dewan online). Yang sambar menyambar adalah kilat dan bukannya guruh. Kesalahan kecil ini sekiranya dibaca oleh orang yang tidak mempunyai pengetahuan, akan digunakan pula oleh orang lain di dalam penulisan mereka. seterusnya kesalahan ini akan berkembang biak pula kemudian. Timbul juga persoalan akan peranan editor di sini. Mungkin editornya seperti hamba yang membaca sambil berbaring, sekejap menelentang sekejap mengiring!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PODCAST - Naim Tamdjis

  Kalau diperhatikan tahun ini agak kurang bahan bacaan yang dapat hamba baca dan buat ulasannya di blog ini. Sejak bertukar tempat kerja pa...