Selasa, 4 Julai 2017

Transformers - The Last Ketupat



Transformers - The Last Ketupat mengisahkan perjuangan Optimus Prime dan Bumblebee belajar membuat ketupat. Anak gadis presiden United States of Negeri Sembilan ditimpa gering.Hanya satu sahaja ubat yang dapat menyembuhkan beliau iaitu ketupat. Malangnya dunia ketika itu tidak ada lagi sesiapa yang mahir membuat ketupat. Ini akibat penangan ketupat segera dalam plastik pada kurun ke-21 yang menyebabkan manusia mula malas membuat ketupat secara tradisional. Optimus Prime dan Bumblebee terpaksa mengembara ke serata alam menaiki bas Utam Singh bagi mencari pakar ketupat terakhir dunia - Tok Ulong Kenitra. Akhirnya mereka berjaya menemui Tok Ulong. Malangnya pihak musuh telah berlaku kejam apabila memusnahkan seluruh pokok kelapa yang ada di dunia sehingga tiada sehelai daun kelapapun yang tersisa. Akhirnya Optimus Prime dan Bumblebee terpaksa mengorbankan diri mereka dengan menukar diri mereka (transform) kepada daun kelapa. Berjayakah misi ini....?

Trivia

1. Hanya watak Optimus Prime dan Bumblebee sahaja yang dapat ditonjolkan akibat arahan penjimatan oleh kerajaan Kongostan.

2. Lokasi penggambaran adalah di sekitar Kampung Seri Jemapoh, Kuala Pilah dan Kampung Petaseh, Jelebu.

3. Tiada binatang yang teraniaya sepanjang pembikinan filem ini. Hanya seekor mentadak mentadu yang rentung apabila secara tidak sengaja melompat ke dalam api bakar lemang.

4. Songkok dan baju Melayu Tok Ulong dibeli sendiri kerana tiada pihak yang berminat untuk menaja. Kata mereka filem robot tiada pasaran di Malaysia. Namun mereka sedia untuk menaja sekiranya filem ini penuh dengan tangisan dan air mata dan ditukar tajuknya kepada Abang Transformers I Love You......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PODCAST - Naim Tamdjis

  Kalau diperhatikan tahun ini agak kurang bahan bacaan yang dapat hamba baca dan buat ulasannya di blog ini. Sejak bertukar tempat kerja pa...