Tuesday, February 21, 2017

PROJEK SERAM ISTANA - Maria Kajiwa, Syasya Bellyna, Helmy Effendy, Naim Tamdjis



Menampilkan antologi empat orang penulis dengan 4 kisah yang tersendiri. Ada yang menarik dan ada yang boleh tahan.

GUNDIK UYANG - Maria Kajiwa               Seperti biasa tulisan Maria belum pernah lagi mengecewakan hamba setakat ini. Jalan ceritanya mengingatkan hamba kepada sebuah novel beliau iaitu Puja memandangkan misteri yang berlaku dalam Gundik Uyang mempunyai kaitan dengan sejarah yang terjadi di masa yang lampau sama juga seperti Puja

Gundik Uyang merupakan makhluk yang telah berjaya menggoda Tengku Mahkota sehingga menyebabkan baginda lalai dalam menjalankan tanggungjawabnya. Dengan bantuan Pawang Taib, Gundik Uyang berjaya ditewaskan dan telah dikunci dengan mantera yang berbunyi ' apabila keluar asap dari bumi,matahari pucat pasi, terlerailah janji, terbukalah kunci'. Ia seolah memberitahu bahawa penguncian itu tidak selamanya dan akan terlerai apabila berlaku fenomena seperti yang terlafaz dalam mantera berkenaan.

Di sini Maria menggunakan peristiwa jerebu yang pernah melanda negara kita. Walaupun kejadian jerebu mempunyai penjelasa dari sudut sains, namun dalam kisah ini kejadian jerebu berkait rapat dengan kemunculan Gundik Uyang. Justeru, keturunan Paang Taib memegang amanah untuk menjaga keturunan Sultan Sulaiman serta menghapuskan terus Gundik Uyang apabila ia muncul semula.

Wujud - Syasya Bellyna               Mengikuti kisah ini pada peringkat awal, pembacaan hamba lancar. Namun selepas sepertiga hamba mulai tidak dapat mengikuti kisahnya dengan baik. Sama juga dengan gaya Maria Kajiwa, kisah ini turut mempunyai kaitan dengan masa lampau. Bahkan wataknya boleh kembali ke masa lalu dan mengubah sejarah. Cuma kembalinya ke masa lalu tidaklah menggunakan sebarang peralatan saintifik, cuma menyentuh artifak lama yang telahpun disihir.

Purbakala  - Helmi Effendy               Mengikuti Purbakala seolah-olah membaca sambungan novel Dari Alam Lain, bahkan latar masa Purbakala juga adalah selepas Dari Alam Lain, memandangkan watak Jamalee menceritakan bahawa beliau telah kematian tiga orang anak dalam satu kejadian melibatkan makhluk alam lain. Kisah kematian anak Jamalee ada terkandung dalam novel Dari Alam Lain dalam kisah mereka cuba menyelamatkan anak perdana menteri yang diculik Mikhael. Bahkan dalam Purbakala juga turut disebut nama atau muncul watak yang pernah muncul dalam novel  berkenaan seperti Sang Persata Nala, Sang Penguasa dan Bad. Justeru hamba tidak merasakan sesuatu yang baru rentaknya.

Sekiranya dalam novel tadi Helmi memasukkan watak-watak dari zaman kegemilangan Melaka, dalam Purbakala beliau cuba memberikan gambaran kisah Raja Bersiung. Dalam hal ini Raja Bersiung telah 'ditidurkan' oleh Sang Persata nala dalam usahanya untuk mencari darah 1000 orang perawan beratus tahun yang lalu. Beliau berbuat demikian kerana mahu menghidupkan semula Cempakasari. Akhirnya kisah beliau bersama istananya hilang begitu sahaja sehinggalah terjadinya penemuan semula pada zaman ini.

Seperti novel yang disebutkan tadi, Purbakala juga melibatkan kematian beberapa wataknya. Hamba lihat Helmi tidak kisah mematikan watak-wataknya mengikut peristiwa yang menimpa setiap watak. Ini berbeza dengan kebanyakan penulis yang jarang mematikan banyak watak dalam sesuatu tragedi.

Purbakala, walaupun banyak amat mengarutnya namun untuk sekadar bacaan santai maka bolehlah dilayan juga.

KORBAN GANGREN - Naim Tamdjis               Agak lucu apabila penulis menamakan watak seekor raja jin dengan nama Gangren walaupun beliau sendiri mengetahui maksud nama berkenaan. Tetapi watak Gangren ini hanya sekadar nama tanpa ada lansung pengelibatannya dalam keseluruhan penceritaan.

Cerita ini sekiranya diteliti, pendek sahaja. Ia berkenaan gangguan yang dihadapi oleh seorang kontraktor yang sedang mengusahakan pemuliharaan Istana Lama Seri Menanti. Tetapi yang menjadikan ia panjang adalah 'cerita di dalam cerita'. Maksud hamba, ketika plot sedang berjalan maka ada kisah sampingan  seperti pengalaman Pak Jamali ketika membaik pulih Istana Maziah di Terengganu serta pengalaman mistik Pak Mat, pengawai di Istana Lama Seri Menanti. Kisah-kisah itu tidak ada kena mengena dengan raja Gangren, cuma menjadi penyedap sahaja dan sekaligus memanjangkan tulisan.

Penulis turut mengambil kesempatan mengkritik segelintir manusia yang menggunakan agama untuk mendapatkan keuntungan. Ini dapat dilihat daripada watak Ustaz VVIP Eshak Kalamongo yang menganggap dirinya ekslusif kerana banyak mengubat golongan ternama. Beliau bahkan mengenakan bayaran yang tinggi untuk kerja-kerjanya.

Gangren di katakan jin yang pernah memerintah kawasan Bukit Putus. Beliau yang telah ditamatkan riwayatnya lebih 100 tahun dahulu cuba untuk dihidupkan kembali oleh pengikutnya dengan mempersembahkan korban setiap bulan. Di sinilah watak utamanya Azhael dan Ismet terperangkap dan bakal menjadi calon untuk dikorbankan. Unsur suspen yang cuba diketengahkan tidak begitu mengejutkan hamba. Mungkin kerana kebanyakan kisah seram yang hamba baca menampilkan jalan cerita yang tidak begitu jauh berbeza.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...