Jumaat, 14 Disember 2018

JEJON DI JEPUN 3 - Jon Suraya



Ini merupakan siri Jejon paling terkini yang dikeluarkan pada bulan April 2018 yang lalu. Berdasarkan carta pada awal komik ini bermakna 2018 merupakan tahun terakhir beliau berada di Jepun. Siri ke 3 ini pula mencatatkan pengalaman beliau setelah satu tahun berada di sana.

Tidak banyak beza perjalanan siri ini dengan kedua siri yang sebelum ini. Namun dapat dilihat bahawa Suraya semakin dapat menyesuaikan diri dan hidup berdikari. Beliau banyak explore kawasan sekeliling dan telahpun mendapat pengalaman menarik apabila berpeluang untuk berbasikal di sekitar Tasik Biwa, tasik terbesar di Jepun. Hamba pernah melihat sendiri tasik berkenaan serta merasai perjalanan dengan bot di atasnya. Ia sememangnya merupakan sebuah tasik yang cantik, bersih dengan pemandangan alam semulajadi yang menakjubkan.

Episod mendebarkan bagi Suraya adalah apabila melalui entrance exam untuk PhD yang dijalankan di dalam bahasa Jepun. Walaupun mengakui bahasa Jepunnya agak teruk tetapi beliau telah melaluinya dengan baik dan lulus. Bagi hamba yang tidak mengikuti perkembangan Suraya melalui blog, pastinya telah banyak perkara lain yang dilalui sementelahan ini merupakan tahun beliau yang terakhir. Hamba berharap siri yang akan keluar selepas ini akan terus mencakupi pengalaman beliau hingga tahun terakhir dan keluar terus dalam bentuk kandungan yang tebal. Tak syok la beli runcit-runcit ni, makan tahun pula tu!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...