Ahad, 26 November 2023

TEMPUR - Ahmad Erhan


 Wowwwwww!! Itu saja yang boleh hamba katakan mengenai naskhah ini. Novel ini bukanlah sebuah karya yang baharu. Ia adalah karya tahuyn 2016. Hamba membelinya beberapa bulan yang lalu dalam jualan Karangkraf. Ketika itu ia dijual begitu murah - RM5 sahaja! Dan naskhah yang hamba beli ini adalkah cetakan yang pertama. Ini mungkin bermakna ia cuma menerima sambutan yang sederhana sehingga menyebabkan tiada cetakan yang lain. (Atau terdapat cetakan yang lain dan hamba membeli naskhah yang telah di-reject?).

Walau apapun, kisah yang dipaparkan di dalam Tempur adalah amat mengujakan. Ia adalah novel aksi tempur yang memberikan kepuasan maksima kepada peminat novel sebegini. Hamba sememangnya tidak mengenali nama penulis Ahmad Erhan. Tetapi penulisan beliau lewat naskhah ini menunjukkan bahawa beliau bukan sebarang penulis.

Novel ini berkisar mengenai pembalasan dendam oleh seorang bekas bounty hunter yang mahu membunuh mereka yang pernah khianat kepadanya. Beliau ketika itu digambarkan telahpun berumur sekitar 50-60an. Tidak bersendirian melakukan geraknya, beliau turut disertai anak gadisnya yang masih muda tetapi hebat menjadi sebuah mesin pembunuh.

Satu demi satu mangsa beliau menemui ajal dalam episod yang digambarkan dengan amat dramatik sekali. Kebanyakan musuh beliau dihabiskan oleh anak perempuannya ini. Ahmad Erhan amat cekap menulis babak pertempuran. Beliau boleh menulis lebih dua bab untuk cerita berlawan sahaja! Selain senjata moden, tiga jenis senjata Melayu turut menjadi senjata utama para pemegang watak utama cerita ini iaitu sundang, badik dan parang.

Kejahatan dua beranak ini pastinya ada yang akan membanteras kegiatan mereka. Ternyata tidak semnudah itu untuk menghentikan mereka. Banyak nyawa terkorban sama ada daripadsa kalangan awam mahupun anggota keselamatan. 

Banyak elemen kejutan serta plot twist yang menjadikan nafas pembaca tertahan membaca karya ini. Ada tekaan hamba yang tersilap lantaran pandainya penulis memanipulasikan jalan cerita. Kenapalah hamba tidak berjumpa karya ini sejak dahulu lagi. Karya ini bagaikan underrated

Karya ini pastinya membuka mata akan kebolehan Ahmad Erhan di dalam penulisan. Pastinya tidak akan ragu untuk membeli karyanya di masa aklan datang!


Mari bertempur dengan KENITRA!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...