Sabtu, 2 Mac 2024

SUKUN - AKU DAH MANDI


 

Jika sebelum ini kartunis Sukun tampil dengan karya solonya SUKUN JANGAN TAK MANDI, kali ini beliau muncul pula dengan komik solo terbaharunya - Sukun Aku Dah Mandi. (Syukurlah brader Sukun kini dah mandi ho ho ho). Sukun menjelaskan bahawa caption Aku Dah Mandi itu sebenarnya datangnya daripada gurauan arwah kartunis Petai yang mahu menjadikan itu sebagai tajuk komik beliau setelah Sukun muncul dengan Jangan Tak Mandi. Justeru tajuk yang digunakan ini adalah satu tribute Sukun buat kartunis Petai.

Dari segi konsep, komik solo kali ini tidak jauh bezanya dengan komik beliau yang pertama. Penuh dengan karya-karya comel dan lucu dengan penumpuan penuh terhadap beliau sendiri. Maksud hamba adalah karya-karya beliau di dalam naskhah ini adalah menggunakan diri beliau sendiri sebagai watak utama.

Sukun turut menyampaikan penghargaan peribadi beliau kepada beberapa kartunis dengan mengundang mereka di dalam komik ini seperti mana di dalam Jangan Tak Mandi. Beliau bahkan melahirkan penghargaan kepada beberapa individu termasuk gerai dan rstoran yang pernah memberikan ruang untuk beliau mempromosikan komik di premis-premis menjual makanan ini. Jelas pada hamba betapa kerasnya hidup sebagai seorang kartunis sekarang yang gigih berjuang untuk menyara keluarga. Hamba tabik kepada pihak-pihak yang memberikan ruang untuk para kartunis menjual hasil titik peluh mereka.

Oh ya pembelian hamba kali ini adalah dengan cara kombo. Selain komik ini hamba turut menerima sehelai t'shirt, lanyard, kad lanyard, sticker dan sekeping kad keahlian! Ya, brader Sukun bagi kad keahlian bebeh!

Sempat hamba tanya brader Sukun kalau hamba boleh menyumbang tulisan dalam komik beliau yang akan datang. Beliau memberikan respon yang positif, kalau ada rezeki adalah tulisan hamba nanti. Ya lah hamba pun macam brader Sukun juga, di zaman orang tak suka membaca ini amat susah untuk mencari tapak menulis.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...