Monday, March 11, 2013

ULASAN BUKU : SOLAT KEBAIKAN DARI PERSPEKTIF SAINS - Fatimah Ibrahim, Wan Abu Bakar Wan Abas & Ng Siew Cheok


Buku ini cuba menyingkap kebaikan yang ada pada pergerakan solat dari perspektif sains. Ia di tinjau pada beberapa perkara seperti komposisi badan, denyutan jantung, sakit pinggang, otak, otot dan disfungsi ereksi. Bagi menjalankan kajian ini penyelidik telah memilih beberapa responden yang diuji dengan menggunakan peralatan moden bagi melihat kesan solat pada semua perkara yang disebutkan di atas. Pemilihan responden hamba lihat tidaklah dibuat secara semberono. Contohnya bagi ujian disfungsi ereksi, responden yang dipilih adalah mereka yang telah disahkan oleh Hospital Iniversiti Kebangsaan Malaysia dan Pusat Perubatan Universiti Malaya.

Hasil daripada kajian jelas menunjukkan kebaikan pada gerakan solat dengan syarat ia perlu dilakukan dengan betul, tertib dan sempurna. Contohnya kedudukan sujud. Semasa bersujud nilai denyutan jantung adalah rendah sekaligus menunjukkan jantung seolah-olah berehat kerana tidak berlu bekerja keras untuk mengepam darah ke otak. Dalam keadaan sujud juga kepala berada pada paras terendah. Keadaan ini sesuai dengan terikan graviti yang akan mengakibatkan lebih banyak darah mengalir di otak. Dinding dan dan urat-urat nadi otak menerima lebih banyak darah berbanding keadaan biasa. Otak memerlukan bekalan oksigen yang dibekalakan melalui darah secara berterusan. Otak akan bertambah sihat dan cergas kerana mendapat bekalan oksigen yang mencukupi.

Walau bagaimanapun ini tidak bermaksud kita memadai dengan menunaikan solat lima waktu sahaja. Perlu juga kita tambah dengan melakukan solat-solat sunat kerana semakin banyak solat yang kita kerjakan ia akan kembali memberi manfaat kepada tubuh badan. Maka amatlah cantik aturan solat itu kerana terkandung kebaikan untuk diri kita disebalik pergerakannya. Maha Suci Allah daripada menyuruh kita melakukan sesuatu yang sia-sia.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...