Isnin, 30 Oktober 2023

GUNDIK UYANG - Maria Kajiwa


 

Walaupun novel ini agak nipis dan ringkas, Maria Kajiwa berjaya mempersembahkan sebuah cerita yang baik. Sememangnya nama penulis ini antara mereka yang hamba tidak ragui untuk membeli karyanya lantaran mutu dan kualiti penulisan yang cemerlang.

Cerita yang berfokus pada watak Isa, dari zaman kanak-kanak beliau di waktu Jepun, diikuti dengan masa dewasa sehinggalah ke usia warga emas. Hamba melihat tentunya ada satu misteri yang memakan masa begitu lama untuk diselesaikan. Ternyata ia sudah bermula seawal tahun 1748, satu ,masa silam sejak pemerintahanh sebuah keluarga di-Raja.

Kisahnya mudah, seorang anak raja telah terpanah seorang gadis di dalam hutan yang pada awalnya disangka seekor pelanduk. Gadis itu dibawa pulang dan dirawat sehingga sembuh. Kecantikan gadis yang bernama Uyang Candrakani itu telah membuatkan Tengku Wazir jatuh hati sehingga meninggalkan tanggungjawabnya sebagai suami dan putera mahkota. Uyang sebenarnya adalah makhluk halus yang terpikat dengan Tengku Wazir

Dipendekkan cerita, Pawang Taib, seorang pawang di-Raja tidak berjaya menghapuskan Uyang dan hanya mampu mengurungnya sahaja di dalam sebuah istana di atas sebuah bukit. Uyang telah dikurung dan dikunci dengan mantera - apabila keluar asap dari bumi, matahari pucat pasi, terlerailah janji, terbukalah kunci! Walau bagaimanapun, Uyang berjanji akan menghapuskan seluruh keturunan Sultan Sulaiman serta Pawang Taib.

Ini bermakna makhluk ini boleh muncul kembali jika memenuhi syarat mantera di atas. Dalam hal ini, penulis telah menggunakan kejadian jerebu yang kerap melanda negara kita sebagai pembuka kunci mantera berkenaan. Isa adalah keturunan Pawang Taib. Keturunan mereka yang tinggal di kawasan perkuburan di-Raja telah mengawasi perkara ini bagi mempastikan Uyang dapat dihapuskan jika muncul semula.

Cuma hamba rasa perlawanan akhir antara Uyang dan Isa terlalu ringkas. Kalau ia adalah sebuah tayangan gambar, penonton akan berasa tidak puas kerana nampak begitu mudah Uyang ditumpaskan.

Walau apapun, buku ini memang boleh layan!




Layan Kenitra jom!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...