Rabu, 4 Disember 2019

MASJID SRI SENDAYAN



Kadang-kadang merancang untuk melawat sesuatu tempat boleh sahaja tidak kesampaian disebabkan oleh sesuatu sebab. Tetapi sekiranya kita berpeluang untuk pergi walaupun terjadi tanpa dirancang, maka peluang seperti itu tidak seharusnya dilepaskan.

Begitu juga hamba yang teringin untuk melihat Masjid Sri Sendayan yang dibina seorang pewaqaf dermawan, Tan Sri Rashid Hussain di Sendayan, Negeri Sembilan. Orang kata masjid berkenaan amat indah seni binaannya. Sebuah lagi masjid sumbangan Tan Sri adalah masjid Hussain atau masjid putih di Seremban 2.

Kesempatan itu datang apabila hamba membawa anak hamba menghadiri temuduga di sebuah sekolah yang terletak di Bandar ENSTEK. Memandangkan temuduga dijalankan di sebelah petang, maka hamba ambil peluang untuk menunaikan solat Zuhur di masjid berkenaan.

Sememangnya masjid ini amat indah seni binaannya. Ruangan solatnya juga besar dan berhawa dingin. Ini yang hamba katakan alang-alang menderma, biarlah berderma dengan sehabis baik. Tan Sri tidak membuat masjid ini sekadarnya atau cukuplah asal boleh solat sahaja. Tetapi ia dibina begitu selesa untuk kegunaan jemaah. 

Masjid sudah cantik, nak cantikkan lagi kita pakat penuhkanlah ia pula....  






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...