Ahad, 25 April 2021

KARTINI MEMORI


 

Apabila penerbitnya membuka pra tempahan untuk naskhah ini, hamba tidak berlengah untuk terus menempahnya. Edisi pra tempahan untuk pakej berharga RM100 mengandungi sebuah buku kulit keras Kartini Memori, kotak khas berhias watak Yon dan Kartini, sehelai t'shirt Kartini, sekeping poster bersaiz A3, empat keping poskad, poster bersaiz A4, sekeping warkah penerbit dan sekeping sijil penghargaan yang mengandungi nombor siri pembelian. Apa yang saya tahu pakej yang mengandungi nombor siri ini telahpun habis. Apa yang dijual kini hanyalah set kotak biasa tanpa mengandungi nombor siri.

Pada awalnya saya menjangkakan edisi khas ini akan menampilkan komik penamat Kartini. Namun ternyata Kartini tiada penamatnya. Penamat Kartini telah dibawa pergi bersama perginya Almarhum Tembakau. Mereka yang mengikuti rapat perkembangan dunia kartun tanah air, pastinya kenal dengan Tembakau, dan apabila berbicara tentang Tembakau kita tidak akan dapat lari daripada membicarakan tentang Kartini. Walaupun Allahyarham Tembakau ada melukis cerita lain, tetapi Kartini telah membayangi kisah-kisah lain. 

Tiada siapa yang tahu siapakah Kartini. Dalam catatan temuramah dengan Tembakau sendiripun, beliau hanya memberikan jawapan yang masih lagi menimbulkan persoalan. Saya yakin bahawa watak Kartini bukanlah isteri beliau walaupun wajahnya menjadi isnpirasi penghias muka hadapan komik Kartini Kembali. Ini kerana pertemuan pertama mereka berlaku selepas karya Kartini mula dikenali. Temubual dengan kartunis Ujang dalam penghujung naskhah ini menjelaskan tentang galakan Ujang kepada Tembakau agar melukis kisah tentang awek yang tidak melayan beliau. Ujang memberikan kebebasan kepada Tembakau untuk merangka sendiri kisah Kartini. Jadi kita boleh katakan bahawa watak Kartini itu benar-benar didasarkan kepada seseorang tetapi dalam komik ini ia menggunakan nama rekaan. Walau apapun rahsia siapakah Kartini hanya Tembakau dan Allah jualah yang mengetahuinya.

Sebelum naskhah Tembakau ini kita baca di dalam majalah Lanun, Tembakau telahpun melukisnya sebelum itu dan menunjukkannya kepada kartunis Aman. Draf pertama berkenaan telahpun di'reject' oleh beliau. Dalam kompilasi ini draf tersebut telah disiarkan buat pertama kalinya dan agak mengejutkan saya kerana stroke lukisan beliau yang ketara bezanya. Maksud saya bukanlah lukisan beliau itu tidak cantik. Lukisan beliau berkenaan amat cantik dan amat kemas sekali. Walaupun nampak amatur, tetapi ia telahpun mempunyai ciri-ciri sebuah komik yang menarik. Apabila Kartini muncul di Lanun, lukisan Tembakau lebih ganas dan kasar, memang ketara betul perbezaan gaya lukisan beliau dengan draf yang ditolak itu.

Membaca semula Kartini, kali ini hamba bukan sahaja mengulang baca kisahnya, tetapi kali ini hamba ambil sedikit masa untuk melihat gaya lukisan beliau - lorekan, perspektif, memek muka. Dan kalau anda prihatin, anda akan dapat melihat perbezaan antara gaya lukisan Kartini dengan Kartini Kembali. Bukan sahaja berbeza dari aspek lakaran, Kartini Kembali lebih sarat dengan falsafah yang disampaikan dengan santai dan jenaka. Bahkan watak kartini hanya tampil sebagai penghias petak lukisan tanpa ada dialog yang melibatkannya. Membaca Kartini Kembali kita tahu kisah ini belum lagi tamat. Tetapi kita maklum, Allah lebih menyayangi almarhum. Kartini ditinggalkan tanpa noktah.

Kartini mungkin berjaya menarik perhatian khalayak kerana kisah ini adalah kisah biasa dalam masyarakat. ia adalah kisah kenakalan budak sekolah yang disulami jiwanya dengan rasa jiwang. Hamba suka melihat Tembakau melukis gambar suasana sekolahnya yang banyak digambarkan melalui pemandangan yang berbeza. Helaian mukasurat pertama Kartini yang memaparkan aerial view sekolah sudah cukup untuk membangkitkan rasa teruja. Bagi hamba, mungkin hamba tertarik dengan Kartini kerana ia memaparkan kisah budak sekolah agama yang sama seperti hamba.

Koleksi berharga ini turut menampilkan temubual khas dengan isteri almarhum Tembakau, Puan Nuraznie. Ia akan sedikit sebanyak menjawab pertanyaan sebilangan pembaca samaa ada Kartini dinspirasikan daripada beliau. Paling ekslusif adalah lampiran asal beberapa surat cinta daripada Tembakau kepada Aznie. Surat-surat dalam tulisan tangan ini ditulis dengan rasa yang ikhlas dan seperti membaca sebuah esei. Seperti kata Nayan, almarhum ini banyak membaca, jadi kerana itu tulisan surat cinta beliau malah kisah Kartini ini sendiri menampakkan daya pengetahuan almarhum yang hanya ada pada mereka yang banyak membaca.

Almarhum pernah mengusahakan skrip movie Kartini. Semasa hayatnya, pengarah sudahpun ada dan bayangan pelakon pun sudah diberi. Mungkinkah penamatnya ada dalam skrip ini. Hanya apabila filem ini dapat direalisasikan, barulah kita akan mengetahuinya!


Ahad, 18 April 2021

AL-AMIN - A. Samad Said

 


Sepertimana Panrita, hamba juga agak kelelahan membaca Al-Amin, sebuah puisi panjang oleh Sasterawan Negara, A. Samad said mengenai riwayat hidup Rasulullah S.A.W. Bahkan hamba terlebih dahulu membaca naskhah ini, berhenti di pertengahan jalan bagi membaca Panrita, sebelum menyambungnya semula. Mungkin juga kerana hamba tidak pernah membaca puisi yang sebegini panjang maka kelelahan itu terasa dan tidak begitu khusyuk membacanya. Namun perlahan-lahan hamba teruskan juga membacanya walaupun tempoh membacanya melebihi 3 minggu.

Hamba akui tidak mudah untuk menulis keseluruhan hidup Baginda dalam sebuah puisi panjang. Ini kerana dalam penulisan puisi, untuk memilih kata-kata puitis, tulisan puisi berkenaan bisa sahaja menjadi lebih panjang daripada tulisan kisah hidup sebenar. Dengan bahasa yang penuh puitis, kiasan, hyperbola dan sebagainya, pembaca boleh sahaja membacanya dengan pengertian yang berbeza dengan hasrat yang dimaksudkan pengarang. 

Buku ini dimulai dengan bab Menuju Ke Arah Puisi Al-Amin, pengisahan liku-liku penghasilan puisi ini oleh SN Pak Samad. Bab  ini amat menarik untuk dibaca. Al-Amin dihasilkan oleh Pak Samad dalam usianya meniti 60an. Beliau berasa perlunya beliau meninggalkan sesuatu sebagai tanda cintanya kepada Nabi. Satu perkara besar yang hamba dapat tangkap dalam penulisan ini ialah kekesalan Pak Samad kerana tidak menguasai bahasa Arab. Dengan kekurangan kemahiran itu Pak Samad lebih banyak menjadikan buku-buku di dalam bahasa Melayu dan Inggeris sebagai bahan rujukan. Perkara itu dapat hamba rasakan sepanjang membaca puisi panjang ini kerana hamba merasakan banyak penulisan tentang Nabi lebih tepat berada dalam kitab-kitab Arab seperti kitab sirah Ibn Ishaq dan Raheeq al-Makhtum. Kitab-kita berkenaan hari ini telah ada terjemahannya dalam bahasa Melayu, tetapi ketika Pak Samad menulis buku ini pada pertengahan 90an, ia belum kedapatan lagi dalam bahasa Melayu. Kalau adapun ia adalah terjemahan Indonesia atau bahasa Inggeris. Jadi hamba menyeru kepada para pembaca agar cuba untuk mempelajari bahasa Arab walaupun tidak dapat menguasainya dengan baik. sekurang-kurangnya ia akan membantu pemahaman terhadap ayat-ayat bacaan dalm solat atau doa-doa harian.

Hamba tidak layak untuk mengulas akan mutu puisi Pak Samad ini dan hamba sendiri terasa sukar untuk melakukannya, lantaran terlalu panjangnya puisi ini. Walau apapun, sekurang-kurangnya Pak Samad ada melakukan sesuatu sebagai tanda cintanya kepada Nabi, sesuai dengan dirinya sebagai seorang sasterawan. Ia sekaligus membuatkan hamba terfikir, hamba sebagai kakitangan kerajaan, apa yang dah hamba lakukan dan tinggalkan sebagai tanda cinta kepada Nabi!


Nota : Buku ini dipinjam dari perpustakaan Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia, Sungai Buloh.


ANTI VAKSIN

 @ - Hah tengok, betul tak apa yang pakcik kata dulu, vaksin vaksin ni tak guna. Orang yang dah ambik dua dos pun kena kobid jugak. Ikut je macam pakcik, pagi-pagi berjemur bawah matahari pas tu ambik vitamin C.

# - Hmm bagus pak cik rajin berjemur dan ambik vitamin C. Patut pak cik nampak gelap. Ingatkan pak cik gelap sebab berkebun, rupanya saja- saja berjemur ya. Hmm pak  cik ada pakai motor kan? Pak cik pakai topi keledar tak bila menunggang?

@ - Mestilah pak cik pakai!

# - Kenapa pak cik pakai topi keledar?

@ - Isy bodoh kau ni, mestilah untuk menjaga keselamatan diri.

# - Pak cik rasa kalau pak cik kemalangan adakah pak cik tak akan cedera lansung disebabkan pakai topi tu. Katakanlah pak cik eksiden dengan lori ikan.

@ - Kalau kena langgar lori mestilah parah pak cik nak oii!

# - Kalau macam tu tak ada gunalah pak cik pakai topi keledar sebab masih cedera kan!

@ - Walaupun cedera, tapi kurang-kurangnya tidaklah separah kalau tak pakai topi. Kurang-kurangnya kepala pak cik masih terjaga. Bodoh betul kau ni.

# - Macam tu lah juga dengan vaksin pakcik. Walaupun masih kena serangan virus, tetapi vaksin tu dapat melindungi tubuh daripada mudarat yang lebih besar. Walaupun kena, tubuh masih lagi kuat melawan. Yang dah ambil vaksin melebihi 450 ribu orang. Yang kena baru 40 orang bersamaan 0.009%. Masih ada lagi 99.991% yang masih sihat.

@ - Hmm betul juga kata kamu...bodoh jugak pak cik ya..

# - Tak lah, kan pak cik bijak...


Selasa, 13 April 2021

PANRITA - Arena Wati


 

Panrita ini terasa seperti karya yang berat untuk hamba membacanya. Hamba ambil masa lebih tiga minggu untuk menyudahkannya. Ia bukan masalah ketebalan tetapi gaya penulisan sebegini kurang menarik minat hamba. 

Panrita adalah dari perkataan Bugis yang bermaksud cerdik pandai. Novel ini adalah kisah pengembaraan seseorang yang berada di dalam koma. ia diwakili oleh watak-watak OMBA - orang model baru (Tun Khamis), Tamara, Tisna dan Witri. Kesemuanya koma di alam dunia dan kini berada dalam pengembaraan di kanta keempat. Di kanta keempat, pada mulanya hanya ditumpukan dengan pengembaraan OMBA mencari anggota tubuh yang sesuai untuk dirinya dengan bimbingan Sukma sebelum diambil alih kemudiannya oleh Panrita. Pengembaraan OMBA mencari anggota tubuh baru turut menemukan beliau dengan watak-watak daripada lagenda Greek dan Yunani kuno termasuk Shih Huang Ti pembina tembok besar.

Pengembaraan seterusnya itulah menemukan OMBA dengan lain-lain watak. Panrita seolah-olah mentor di alam ini yang sedang cuba membersihkan diri mereka ini. Sementara itu di alam dunia penumpuan diberikan kepada watak Sumarti, isteri kedua OMBA yang setia menjaga beliau di rumah sakit Tanah Suci Makkah. Turut diperlihatkan kecurangan isteri pertama OMBA yang akhirnya mati kerana AIDS.

Dalam perjalanan mereka di alam kanta keempat, dunia bergelora dan punah ranah akibat tangan-tangan manusia. Ledakan-ledakan nuklear memusnahkan 4/5 penduduk bumi, memusnahkan alam serta mengubah total akan kedudukan muka bumi. Kemusnahan alam dan penduduknya memerlukan manusia baru untuk mentadbirnya kembali. Maka OMBA, Tamara, Tisna dan Witri dan kemudiannya akan disertai oleh Sumarti bakal memimpin dunia.


Nota : Buku ini dipinjam dari perpustakaan Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia, Sungai Buloh.

KEMBARA DARUS SENAWI 1963 - Darus Senawi & Izzat Ibrahim

  Hamba tidak dapat menahan diri daripada mencapai buku ini dan melihat isi kandungannya. Lagipun ini kali pertama hamba memasuki kedai buku...