Khamis, 31 Disember 2020

IMAM - Abdullah Hussain

 


Kali pertama hamba membaca Imam adalah lebih 20 tahun yang lalu. Mungkin sekitar 1997 atau 1998. Dah terlupapun akan kisah dan jalan ceritanya. Keberadaan novel ini di perpustakaan jabatan membolehkan hamba revisit semula novel ini.

Imam memenangi tempat pertama dalam Hadiah Novel Nasional 1992/94 anjuran Utusan Melayu dan Public Bank. Agak malang apabila Utusan Melayu telah menamatkan operasinya pada 9 Oktober 2019 setelah beroperasi selama 80 tahun. Ini sekaligus menamatkan juga anugerah berprestij untuk penggita sastera tanah air. Kemunculan semula Utusan pada 20 Julai 2020 dengan wajah yang baru menampilkan mukasurat yang lebih nipis dengan bahan berita yang tidak semenarik dahulu. Sisipan-sisipan istimewa seperti dahulu telah tiada lagi dan disepadukan dengan berita dan laporan akhbar yang lain. Ia lebih banyak dipenuhi dengan artikel berbentuk rencana. Tidaklah diketahui adakah Utusan akan mengadakan lagi anugerah berkenaan seperti dahulu. Berkemungkinan juga sebaga novel Imam yang ada di tangan kita kini adalah naskhah-naskhah yang terakhir andainya Utusan Melayu tidak lagi mencetak buku-buku koleksi sasteranya yang berharga.

Imam memfokuskan kepada watak Haji Mihad yang kembali semula ke kampung halamannya selepas 20 tahu menghilang. Kepulangan beliau yang sebelum ini disangkakan telah mati sewaktu konfrontasi telah menggemparkan penduduk. Kesemua mereka mengharapkan Haji Mihad akan terus kekal di kampung kerana mereka begitu dahagakan pembaharuan.

Haji Mihad ternyata membuat banyak perubahan setelah mengambil alih jawatan imam di masjid. Namun perubahan yang dilakukannya itu menyebabkan penduduk terpecah kepada dua. Ada yang suka dan ada yang tidak, walaupun apa yang dilakukannya itu semuanya baik. Ternyata pembaharuan itu sebenarnya boleh menggugat kedudukan beberapa individu yang sebelum ini mempunyai kuasa tertentu.Kerana itu ada yang membuat pengaduan ke pihak majlis agar mengambil tindakan ke atas haji Mihad.

Hampir 2/3 pengisian buku ini adalah berkenaan tindakan yang sedang diambil oleh pihak majlis. Yang pertama adalah laporan yang disediakan oleh seorang pegawai majlis yang menemubual beberapa individu untuk mendapatkan pandangan mereka tentang Haji Mihad. Ketika membaca 'laporan' ini lebih 20 tahun lalu, hamba masih belum bertugas dengan kerajaan. Jadi hamba tidak berapa menghiraukan akan format serta bentuk laporan yang dipaparkan. namun kini apabila membacanya semula memang terasa akan jauh benar larinya daripada format laporan. laporan yang disediakan oleh pegawai berkenaan - seperti juga pandangan pengerusi majlis yang memeriksanya - adalah seperti novel. Temubual yang dijalankan ditulis semula secara verbatim bahkan turut ditampilkan perlakuan semasa semasa temubual itu dijalankan seperti orang yang ditemubual itu berfikir seketika, mendiamkan diri dan sebagainya. bahkan apabila ada isteri mereka menghidangkan minuman pun turut ditulis - termasuk dialog berbasa basi bersama mereka. Namun ini bukanlah kerana Abdullah Hussain tidak mengetahui akan format pelaporan. Andainya format pelaporan yang digunakan pastinya novel ini akan menjadi bosan. Sebenarnya melalui pelaporan yang dibuat oleh pegawai majlis inilah para pembaca akan mengetahui dengan teliti mengenai watak dan perwatakan orang dalam novel ini terutamanya watak haji Mihad sendiri. 

Yang kedua adalah sesi temuramah antara satu jawatankuasa yang terdiri daripada tiga individu untuk menyiasat tentang diri Haji Mihad. Temuramah yang berlansung beberapa sesi ini sebenarnya secara tidak lansung adalah merupakan satu segmen ilmu untuk pembaca. ia membincangkan beberapa permasalahan yang melibatkan umat Islam seperti hal bid'ah, pertikaian mazhab, wahabi dan sebagainya. Abdullah Hussain bukanlah seorang ustaz. Namun pengetahuan beliau dalam subjek yang dibincangkan kelihatan amat mendalam sekali. Perlu diketahui apabila membincangkan sesuatu berkenaan agama terutamanya tentang masalah perselisihan pandnagan, hukum dan sebagainya, seseorang itu memerlukan pengetahuan yang mendalam. Apa yang dihidangkan oleh Sasterawan Negara ini amatlah menakjubkan.

Kesudahan Imam Mihad amatlah menyedihkan apabila dia dibunuh musuhnya. Tatkala itu kampung berkenaan sedang berkonflik mahu memberikan tapak masjid berkenaan untuk tujuan poerlombongan emas atau tidak. Ironinya penyampaian keputusan untuk memecat Haji Mihad sebagai imam oleh pihak majlis sampai pada hari kematiannya. Begitu juga dengan Masjid Haji Salleh yang tiba-tiba roboh sehingga memakan beberapa nyawa sebelum jenazah Haji Mihad tiba untuk disolati. Namu hikmah yang dipaparkan selepas itu amatlah besar. Kematian Haji Mihad tidak sia-sia dan segala yang berkaitan dengan peninggalan wakaf dan wasiat Haji salleh disemak semula agar berjalan mengikut tuntutan agama.

Imam adalah satu naskhah yang relevan sampai bila-bila dan hanya boleh dilupuskan apabila umat Islam sudah berhenti bertelingkah!


Nota: Buku ini dipinjam daripada perpustakaan Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia Sungai Buloh.


Selasa, 29 Disember 2020

BILA ATOK KEPCI DAH PAKAI SONGKOK


 

Di bahagian paparan menu di atas kaunter Kepci terpapar menu Nasi Atuk Kepci. Sebelum ini Kepci memang dah ada hidangan nasi. Jadi apa istimewanya nasi atuk ini?


Bila dibuka kotaknya, jelas nampak macam hidangan nasi lemak sahaja. Nasi lemak sebegini jika di warung kita boleh dapat dalam RM3 ke RM4. Di sini, faham-faham sahajalah harga kayangan. Tak ada beza manapun dengan hidangan nasi Kepci sebelum ini, hanya ditambah dengan sambal, timun, kacang dan telur. Mungkin Kepci nak lawan dengan nasi lemak Mekdi. 



Hidangan nasi Kepci pun dah downgrade, bungkus pakai kertas sahaja macam nasi di warung Kak Leha - tapi pastinya harga lebih mahal daripada warung Kak Leha. Hamba ingat lagi masa Kepci belum ada hidangan nasi, hamba akan bawa nasi sendiri dari rumah, siap bubuh kicap lagi. Tak kena rasanya meratah ayam buta saja. Agaknya bila mereka kerap tengok hamba bawa nasi, maka Kepci pun bawa hidangan ini. Ha ha biarlah hamba perasan. Dan bila Kepci dah ada hidangan nasi, hamba tak bawalah lagi nasi sendiri, tapi hamba pernah bawa lempeng!

Tapi untuk jenamakan semula hidangan nasi ini, sanggup mereka pakaikan Kolonel Sanders dengan songkok dan kain pelekat, di samping baju kot dan tali leher reramanya, sebiji macam atok-atok kita yang lebai di kampung. Pegang pula nasi bungkus macam nasi lemak warung. 

Oh ya seminggu sebelum makan nasi atuk ni pun hamba ada beli nasi lemak Mekdi. Nampaknya Mekdi pun dan downgrade cara hidangan nasi lemak  - ada ka patut letak dalam bekas aiskrim aje!


So mana satu yang sedap? 

IPOH PLATF9ORM 3/4 CAFE - HARRY POTTER DAN KOPI PENYAPU TERBANG



"Nak pergi mana esok?" tanya hamba kepada anak-anak pada satu malam.

"Ipoh!" jawab anak yang ketiga.

"Ipoh, ada apa kat Ipoh?"

"Ada kafe Harry Potter!" jawabnya sambil tersenyum.

Hamba pernah membaca tentang kafe itu sebelum ini (bahkan hamba pernah lalu di depannya tanpa hamba sedari). Hmm, mengapa tidak. Lagipun kami sekeluarga dah lama tak berjalan. 

Kafe ini terletak di Concubine Lane dan dinamakan Ipoh Plat9orm 3/4 Cafe. Tetapi tiada tanda nama berkenaan yang menghiasi bahagian luarannya. Hanya ada sekeping papan tanda bertulisan cina yang hamba tidak tahu apa maknanya yang hamba jangkan merupakan papan tanda kedai sebelum ini. 




Pemilik premis bertindak bijak menjadikan kafe berkenaan mengikut tema filem Harry Potter (walaupun tidaklah nampak Harry Potter sangat). Bangunan kedai berkenaan rasanya dibiarkan seperti asal tanpa perlu dicat atau ditampal plaster pada dinding. Dinding yang telah tertanggal plasternya sehingga menampakkan bata-bata merah dibiarkan begitu sahaja bagi menimbulkan suasana antik dan vintage.

Terdiri daripada dua buah lot bangunan, di bahagian pintu masuk merupakan kaunter tempat membeli segala jenis kopi. "Semua orang kena beli air", kata seorang petugas.

"Tapi anak saya ni tak minum kopi", sambil hamba mengisyaratkan kepada anak yang bongsu.

"Ohh, yang kecil tak payah beli". Bijak cara mereka meniaga. Mereka tahu yang datang ke sini rata-ratanya adalah untuk mengambil gambar. Jadi sebelum pelanggan dibenarkan explore kawasan kafe itu maka mereka wajib membeli air terlebih dahulu. Harga air pula tiada yang di bawah RM10 dan bekasnya bukanlah besar sangat. Namun manisnya memang tak sesuai untuk mereka yang mempunyai diabetes! Kebetulan kita masih di musim covid, di pintu masuk berdiri seorang petugas yang memeriksa suhu serta mengehadkan kemasukan pelanggan. Jadi tidak perlu risau dengan tempat duduk. Kedudukan tempat duduk juga ada mengalami sedikit perubahan bagi disesuaikan dengan SOP, tidak sama seperti gambar-gambar yang pernah hamba lihat di internet sebelum ini.




Tempat duduk untuk minum terletak sedikit di bahagian bawah dengan yang lain-lainnya di sebelah atas. Di sekeliling dinding bergantung beberapa gambar dan ruangan diterangi dengan cahaya yang malap. Bahagian tingkap hadapan yang terbuka membolehkan kita melihat kesibukan manusia di lorong berkenaan yang dilatari dengan pemandangan bangunan lama. Kafe ini memang santai dan sesuai untuk berehat sambil berbual-bual. Tarikan utamanya tentulah satu ruang terbuka yang memang dikhaskan untuk mengambil gambar. 

Di lorong yang sama, selang beberapa buah bangunan sahaja dengan kafe ini, terdapat sebuah kedai yang menjual beberapa barangan dari filem Harry Potter seperti topi, mafla, jam berbentu snitch ball dan kayu sakti. Barangan berkenaan boleh digunakan untuk prop semasa mengambil gambar. Tapi suka hamba nak beri tips - baik beli secara online kerana lebih murah berbanding dengan yang dijual di sana. 



Jumaat, 25 Disember 2020

SUKUN JANGAN TAK MANDI


 

Sukun merupakan antara kartunis yang dikenali mellaui majalah Ujang. Majalah Ujang (sewaktu di bawah teraju Ujang sendiri) telah banyak mengenalpasti kartunis yang berbakat, rebranding semula nama mereka dan seterusnya membimbing untuk menjadi pengkarya yang hebat. Kemunculan beberapa kartunis yang menggunakan nama berdasarkan sayur dah buah-buahan telah memeriahkan dunia kartun tanah air. Sedangkan antara mereka itu bukanlah orang dan telah bergiat beberapa lama sebelum menyertai majalah Ujang. namun di bawah Ujanglah nama mereka benar-benar dikenali. Dalam hal Sukun, tentunya siri Workshoplah yang menaikkan nama beliau.

Kartun Sukun adalah benar-benar gaya tempatan, tanpa pengaruh manga atau manhwa. ia adalah gaya yang hambar gemari kerana itulah gaya asli kartun kita. Watak-watak kartun Sukun kelihatan comel umpama lakaran chibi. Tamatnya penerbitan majalah Ujang dan APO? menyebabkan ramai kartunis yang kehilangan platform untuk berkarya. Walaupun kita mmepunya media atas talian, orang seperti hamba lebih suka untuk memegang dan menatap karya tersebut. Begitu juga Sukun. Walaupun pernah muncul dalam majalah Jenama X, majalah berkenaan ibarat keluaran one-off sahaja dan bukannya berkala. Justeru untuk melihat karya Sukun selepas penutupan Ujang adalah agak sukar.

Sukun mungkin menyedari akan kerinduan peminat beliau. Kerana itu atas inisiatif beliau bersama beberapa orang rakan rapat, maka lahirlah majalah khas ini. Tiada cerita Dicky dan Cupin di sini.Sukun hadir dengan kartun baru terutamanya tentang kehidupannya sebagai petugas di sebuah gimnasium bersama dengan para pelanggannya yang mempunyai pelbagai ragam. Kerana itu orang kata kartunis ini seorang pemerhati yang baik. Hanya dengan melihat aktiviti seharian manusia di sekeliling, boleh mendatangkan idea untuk berkartun. Walaupun perkara itu nampak biasa, di tangan mereka boleh bertukar menjadi luar biasa.

Tidak hanya dengan lakaran beliau, Sukun turut menjemput beberapa rakan lama beliau untuk menyumbangkan kartun termasuklah juga rakan sekolah beliau dahulu yang mempunyai bakat berkartun. Wow, ini jarang berlaku. Agak biasa kartunis mempelawa rakan-rakan kartunis yang sudah dikenali, tetapi menjemput rakan sekolah menandakan satu pernghargaan buat seorang rakan. Jelas, kebanyakan karya Sukun di dalam keluaran khas ini juga adalah untuk mengucapkan penghargaan kepadamereka yang banyak membantu menaikkan nama beliau daripada kalangan sahabat - sama ada kartunis atau tidak, keluarga dan peminat. 

Oh ya, naskhah yang hamba perolehi ini adalah cetakan yang kedua. Ini menandakan cetakan yang pertama telah laku licin (Alhamdulillah pembelian kita semua adalah sebagai tanda sokongan kepada kartunis tempatan). Lebih istimewa lagi cetakan kedua ini hadir dengan 16 mukasurat tambahan. Antaranya adalah catatan berkenaan wabak covid-19 dan nasihat kepada semua untuk menjaga diri. Ha ha mana untung, beli kali pertama atau yang kedua ini?


Isnin, 21 Disember 2020

HONK! IF YOU'RE MALAYSIAN - Lydia Teh


 

Seperti biasa, bila hamba mengambil sebuah buku berbahasa Inggeris untuk dibaca adalah kerana untuk mempelajari bahasa ini. Dah umur macam ni pun masih tak pandai bahasa omputeh. Tapi tidaklah hamba berasa malu. Yang hamba malu kalau hamba sebagai seorang Melayu atau rakyat Malaysia tapi tak reti berbahasa Melayu. Tapi kalau kau lahir di sini, besar di sini dan tak pernah keluar negara, dan kau tak reti bahasa negara kau sendiri berbanding bahasa asing, kau patut malu nak menjadi rakyat negara ini.

Walaupun tulisan beliau berdasarkan buku ini adalah mengenai ragam orang Malaysia, namun dalam kebanyakannya hamba melihat beliau lebih banyak berkisah tentang diri dan keluarga beliau sendiri bersama rakyat Malaysia. Gaya penulisan Lydia memang menarik dan amat santai sekali. Beliau berkisah tentang pelbagai perkara - kehidupan seharian, makanan, gelagat di jalan raya, teknologi dan hidup berkeluarga. Dalam beliau bercerita atau mengkritik itu, beliau turut mengutarakan pandangannya sendiri. Namun bagi hamba semua pandangan itu adalah pandangan peribadi beliau, belum tentu betul dan sesuai untuk orang lain. 

Walau apapun, sekadar nak baca mengisi masa lapang - bolehlaaaah.


Nota: Buku ini dipinjam daripada perpustakaan Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia Sungai Buloh.

SAKURA MENGORAK KELOPAK - Arena Wati


 

Karya ini sudah banyak disentuh dan dibicarakan ramai. Ia telah dibincangkan oleh pelbagai kelompok masyarakat terutamanya oleh penggiat sastera, intelek dan pelajar. Justeru apa yang akan hamba tulis hanyalah satu pandangan biasa daripada seorang yang minat kepada membaca karya-karya tempatan yang tentunya tidak bisa menandingi mana-mana ulasan akademik yang pernah dilakukan di atas karya besar ini.

Sekiranya tidak ada nama Arena Wati tertulis pada novel ini, pastinya kita akan menyangka bahawa ia ditulis oleh seorang penulis Jepun yang kemudiannya diterjemahkan ke dalam bahasa Melayu! Setakat pengalaman saya membaca karya tempatan yang cuba diisi dengan budaya asing, belum ada satu pun yang dapat menandingi Arena Wati. Perlu diingati bahawa sewaktu karya ini dilahirkan, kemudahan internet belum ada dan proses pencarian maklumat tidak semudah hari ini. namun Arena Wati bukan sekadar menulis, bahkan begitu menyelami akan budaya masyarakat Jepun. Begitu juga apabila beliau berkisah mengenai latar tempat, lokasi bangunan serta jalannya, bas atau pengangkutan apa yang sesuai diambil, ia amat menakjubkan. Beliau ternyata seorang pemerhati yang begitu peka dengan sekelilingnya.

Sesebuah novel atau mana-mana buku biasanya akan memperlihatkan pemikiran serta kebijaksanaan penulisnya. Kita tahu bahawa Arena Wati tidak berpendidikan tinggi, pernah besekolah zaman Belanda dan kemudiannya menjadi seorang pelayar. Namun karya ini begitu tinggi nilai inteleleknya. Ia kelihatan seperti ditulis oleh seorang yang berpendidikan tinggi. Hamba amat sedar apabila membaca karya Arena Wati bahawa hamba akan menghadapi sedikit 'masalah' untuk menghayati pemikiran beliau yang tinggi ini. Kerana itu hamba mengambil masa lebih kurang dua minggu untuk menyelesaikan bacaan. Hamba begitu berhati-hati membaca dan kadangkala mengulang baca beberapa perenggan yang tidak dapat hamba hadami dengan baik. Arena wati melalui watak-wataknya berbicara dan berfikir sebagai seorang Jepun. Beliau melahirkan pemikiran pemikiran yang kita boleh fahami ia bukan pemikiran atau budaya orang Melayu (ketika itu). Membaca Sakura Mengorak Kelopak seolah-olah mengikuti satu perbincangan ilmiah di mana hampir segala-galanya adalah perbualan yang penuh berisi dan bukan omong-omong kosong. Tidak kiralah pembicaraan itu datang daripada watak-watak putih mahupun yang boleh kita sifatkan crook atau antagonis dalam novel ini. Segalanya penuh berisi disulami dengan keunikan budaya dan adat resam masyarakat Jepun.

Sekurang-kurangnya ada tiga perkara besar dalam novel ini. Pertamanya adalah hasrat keluarga Sasaki melalui Sasaki Kyori yang mahu melakukan beberapa siri persidangan antarabangsa bagi mengutip pandangan khalayak intelek bagi memajukan masyarakat. Kedua adalah tindakan mengejutkan Michiko sebagai seorang wanita Jepun yang sepatutnya setia dengan suaminya telah bertindak berani menolak mayat suaminya yang mati membunuh diri bersama seorang wanita yang mengandung. Ketiga adalah permusuhan/pertelingkahan/persaingan antara dua buah keluarga besar iaitu sasaki dan Hideo.

Jika diteliti, dialog-dialog berhubung usaha Sasaki Kyori untuk mengadakan persidangan tersebut adalah bersifat akademik, serius dan bersungguh-sungguh. Amatlah hebat pemikiran Arena Wati yang boleh berfikir seperti seorang Jepun bahkan menjiwainya. Cara watak-watak ini berbicara tentang masyarakat Jepun dan hala tuju mereka menampakkan kerisauan mereka serta kesungguhan untuk memperbaikinya. Tiada dialog yang berbentuk main-main atau bernada lelucon. Arena Wati benar-benar kelihatan seperti pakar atau profesor pakar di universiti.

Apabila Michiko menolak untuk menguruskan mayat suaminya (sekaligus tidak memberikan sebarang pernghormatan), tindakan beliau itu mendapat menggemparkan seluruh Jepun dan mendapat reaksi negatif daripada majoriti. Ia adalah suatu yang berlainan daripada adat kebiasaan. Wanita Jepun perlu taat dengan suaminya serta patuh kepada mereka. Dalam masa yang sama suami mereka boleh berpoya-poya dengan wanita lain di luar rumah. Dalam hal ini sang isteri tidak perlu risau akan kedudukan mereka kerana masih menjadi isteri yang rasmi. Ya, dalam agama kita tindakan ini adalah amat tidak bermoral. Namun inilah budaya Jepun di sebalik kelembutan dan sopan santun yang mereka paparkan kepada kita. Jelas sebenarnya hidup wanita akan tertekan dan terpaksa menahan hati. Berita Michiko ini heboh di seluruh media massa. Masyarakat memandang serong serta membuang pandang. Dalm masa yang sama, watak Atan menghadapi tekanan kerana menyangka isterinya mati dalam satu kebakaran di hotel. Arena Wati cuba menyelesaikan masalah Michiko melalui pertemuannya dengan Atan.

Pertentangan antara Sasaki Kyori dan Hideo Migoro amatlah menakjubkan. Tiga buah bandar besar - Tokyo, Osaka dan Kobe terbakar dan mengalami kebakaran besar. Pertelingkahan kedua kumpulan keluarga ini bukanlah satu perkara yang baru. Dalam novel ini kumpulan Hideo memulakan angkara dengan memusnahkan aset-aset Sasaki. Namun saksikan tindak balas kumpulan Sasaki yang bertindak dengan cara yang amat cool sekali. Mereka memusnahkan aset-aset Hideo dan mengorbankan beberapa ahli keluarga dan pengarah-pengarah mereka tanpa mengeluarkan belanja daripada poket sendiri bahkan menggunakan wang Hideo! Cara garapan Arena Wati adalah seperti dalam filem-filem besar! Dalam beliau menulis tentang kedua-dua keluarga ini, kita boleh melihat beberapa adat, budaya dan gaya hidup Jepun yang saya percaya jika seseorang penulis itu tidak bergaul dengan rapat atau banyak mengkaji beliau tidak akan tahu tentang perkara itu. Dapat kita lihat perana seorang ketua keluarga yang besar, peranan anak-anaknya, peranan seorang surirumah utama yang biasanya adalah isteri ketua keluarga dan boleh berpindah peranan tersebut kepada isteri anak pertama atau menantu perempuan, bagaimana cara mereka melayan keluarga dan tetamu, kegilaan tentang puisi-puisi klasik dan sebagainya. Pendek kata karya Arena wati ini bukan sekadar sebuah cerita tetapi adalah satu kajian tentang budaya dan adat orang Jepun.

Membaca karya Arena Wati kita akan dapat melihat betapa genius dan inteleknya pemikiran beliau. Justeru tidak ada keraguan orang-orang seperti beliau dan rakan-rakannya diangkat sebagai Sasterawan Negara. Mereka yang hendak menghasilkan karya hebat, maka belajrlah dengan membaca tulisan-tulisan Arena Wati.


Nota: Buku ini dipinjam daripada perpustakaan Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia Sungai Buloh.

Ahad, 6 Disember 2020

AKU, KAU & KOMIK 2


 

Jika anda telah membaca Aku, Kau & Komik 1, anda akan dapati jalan penceritaan atau idea antara antara kedua buku ini tidak jauh bezanya walaupun ada menampilkan pelukis yang berbeza. Masih ramai yang menggunakan premis alam persekolahan serta bagaimana komik boleh mengubah mereka menjadi lebih positif. Hamba berpandangan perkara yang berkaitan dengan komik ini banyak lagi yang boleh dikembangkan. Antaranya seperti kisah berbentuk 'dokukartun' bagaimana komik boleh berkembang dari hanya lukisan biasa, berubah menjadi animasi, filem, cosplay, barang dagangan dan sebagainya. Mungkin kisah sebegini terhasil kerana pelukis banyak mengaitkan komik dengan diri mereka. Mereka tidak memperluaskan perspektif komik itu sendiri. Memandangkan ini adalah kartun adalah tidak salah jika mereka 'merapu' melebihi batas realiti. Tidak semestinya latar tempat terhad di negara kita bahkan boleh meluas ke tempat lain seperti Afrika. Hamba percaya kisah yang lebih bersifat universal akan membolehkan komik Malaysia diterima di luar negara. Dari segi lukisan, karya kartunis tempatan sebenarnya sama sahaja dengan pelukis luar negara. Tetapi kisah dan jalan ceritalah yang membezakannya. Selain itu karya-karya tempatan ini perlu diterjemahkan dan seterusnya dieksport ke luar negara. Kerana itu karya Lat boleh laku di luar negara. Selain mempunyai ciri yang tersendiri, Lat mempunyai karya dalam bahasa Inggeris. Karyanya juga diterjemahkan ke dalam bahasa Jepun dan Arab. Penterjemahan ini mempercepatkan lagi penerimaan orang luar terhadap karya kita.

9 karya yang terdapat di dalam antologi ini adalah seperti berikut:-

1.    MISI EMPAT KOMIKUS - Afiq & Nazry

    Empat orang sahabat berusaha menerbitkan komik mereka sendiri untuk dijual. Percubaan pertama walaupun berjaya menjual kesemua komik, mereka sebenarnya rugi dari segi kos. Walau bagaimanapun itu memberikan mereka pengajaran untuk membaiki lagi usaha pemasaran.

2.    MOK LUKIS KOMIK - Alif Firdaus Aziz

    Kisah perlunya seorang kartunis itu mempunyai minat mambaca yang tinggi bagi menghasilkan idea yang baik di dalam karyanya.

3.    MAK CIK - Aman Wan

    Kisah hobi mmebaca komik yang mengeratkan semula hubungan antara seorang ibu dan anak gadisnya.

4.    WIRAWATI - Adiemus

    Seorang gadis peminat komik sehingga terbawa-bawa ke alam realiti, menyebabkan beliau dihukum gurunya.

5.    KELAB SENI - Jas

    Menyambung kisah Meon daripada antologi no. 1. Kali ini Meon menggunakan kemahirannya melukis komik bagi mencari pendapatan bagi Kelab Kreatif.

6.    SHOOTZ KOMIK - Reja

    Muiez menimbulkan pertanyaan kepada rakan-rakannya kerana bersikap pelik sehinggalah beliau menunjukkan kejayannya menerbitkan sebuah komik.

7.    KITA DAN KOMIK - Shahrul Akram

    Dalam kisah ini pelukis mempromosikan Komik-M dengan cara beliau yang tersendiri.

8.    CINTA DALAM KOMIK - Alif

    Sepertimana tajuknya, kisah ini memang jiwang karat. Kemahiran melukis komik boleh digunakan untuk mengorat awek - khususnya bagi seorang yang pemalu!

9.    DOKUMEN RAHSIA - Poyo

    Kisah usaha penuh getir dalam menghantar komik kepada pelanggan!

KEMBARA DARUS SENAWI 1963 - Darus Senawi & Izzat Ibrahim

  Hamba tidak dapat menahan diri daripada mencapai buku ini dan melihat isi kandungannya. Lagipun ini kali pertama hamba memasuki kedai buku...