Isnin, 1 Jun 2020

LOCKDOWN - Naim Tamdjis



Buku ini dihasilkan pada awal musim PKP dan hanya dijual dalam bentuk e-book. Walaupun hamba membelinya pada awal keluaran, namun hanya semalam sahaja dapat hamba membaca dan mengkhatamkannya. Pada awalnya hamba bercadang nak membaca di komputer desk top kerana membaca di telefon agak kurang selesa. Namun kerana tiada apa yang nak dilakukan petang semalam sementara mengunggu waktu berbuka hari akhir puasa enam, maka hamba buka juga e-book ini dan mula membaca. Walaupun bertajuk LOCKDOWN dengan gambar lembaga seram memakai PPE, tiada satu kisahpun yang berkaitan dengan tempoh PKP apalagi penyakit covid yang sedang melanda. Barangkali tajuk sedemikian dipilih bukan sahaja bagi menarik minat pembaca tetapi sebagai simbolik bencana yang sedang melanda serta galakan untuk membaca dalam tempoh berkurung di rumah.

Lockdown bukanlah sebuah novel panjang. Ia mengandungi 6 buah cerita berasingan yang ditulis mengikut kacamata seorang penulis yang sedang mencari bahan cerita untuk penulisan. Enam kisah berkenaan adalah berkaitan Rumah Sewa, Penggali, Bomoh, Sekuriti, Pemandu dan Muzium. Kesemua kisah diceritakan dengan secara ringkas umpama orang yang sedang bercerita kepada rakannya. Justeru bagi yang mahir dengan speed reading, mungkin hanya akan mengambil masa kurang setengah jam sahaja membaca buku ini. Lagipun penggunaan bahasanya adalah mudah tanpa sebarang jargon yang memusykilkan pembaca.

Untuk memiliki e-book ini, sila ke laman FB Naim Tamdjis.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

UJANG & APO? BUMPER NEW-STALGIA SANTET

  Fuhhh lain macam edisi kali ini, macam kitab khas sihir pula. Ujang & Apo? bumper new-stalgia kali ini hadir dengan kulit depan yang l...