Ahad, 21 Jun 2020

THE UNSUNG HERO - Melur Jelita



"Penulis buku ni dah meninggal dunia", kata Puan Ayu sewaktu menghadiahkan hamba novel ini. "Dia ada tulis pasal VAT69", katanya lagi yang turut meminjamkan saya ketika itu dua buah buku berkaitan VAT69. Sememangnya ketika itu saya berminat untuk menambah maklumat tentang VAT69, satu unit yang tidak berapa diberikan publisiti semenjak penubuhannya hinggalah ke hari ini.

Novel ini agak tebal - melebihi 1000 mukasurat dan hamba agak kelelahan membacanya. Lebih dua minggu juga membacanya secara berdikit-dikit sehingga hamba merasa kerugian dari segi masa. namun dakwan yang mengatakan novel ini adalah mengenai VAT69 membuatkan hamba meneruskan juga pembacaan. 

Benarkah ini novel mengenai kisah VAT69? Hamba lebih suka mengatakan tidak sepenuhnya. Memang ada garapan tentang pasukan ini yang diaparkan melalui dua kisah iaitu satu operasi di sempadan negara dan satu lagi operasi membabitkan lanun. Namun novel ini sebenarnya lebih tertumpu kepada konflik jiwa yang berlegar sekita dua insan iaitu Irvan dan Maryam.

Novel ini menjadi begitu panjang kerana begitu terperincinya pengkisahan tentang Maryam dan Irvan serta keluarga keduanya. Jalan cerita berjalan secara statik dengan unsur suspen datang sekali sekala. Begitu terperincinya sehingga pembaca boleh merasakan watak Maryam telah kita kenali luar dalam. Maryam seorang anak yang dijaga dengan sebaiknya oloeh bapa dan makciknya. Kehidupannya agak terkongkong tanpa sebarang teman rapat. Namun dia dididik dengan pelbagai ilmu yang seharusnya ada pada seorang wanita dengan baiknya oleh makciknya. Hamba boleh setuju mengatakan bahawa watak Maryam adalah ibarat seorang wanita yang sempurna, banyak ilmu pengetahuan serta pandai menjaga kehormatan diri. Namun sifat beliau yang agak tegas pastinya merimaskan banyak lelaki.

Watak Irvan bukan orang lain. Beliau adalah sepupu Maryam. Irvan syok pada Maryam namun tdak begitu berterus terang walaupun banyak memberikan hint kepada Maryam. Hinggalah apabila rakan dalam pasukannya sendiri syok dengan Maryam dan telah memulakan langkah berani menghantar rombongan peminangan, barulah Irvan nampak gelabah puyuh walaupun masih menunjukkan ketenangannya. Ringkasnya, ini adalah novel cinta, novel jiwa-jiwa, pergolakan jiwa antara dua manusia.

Ya, novel seperti ini pastinya digemari oleh kaum hawa. Namun bagi hamba yang telah dikhabarkan bawa ini kisah tentang VAT69 pastinya agak kecewa kerana kisah VAT69 tidak lebih daripada kisah sampingan sahaja. Andai tiada lansung btentang kisah VAT69 inipun, ia lansung tidak akan mencacatkan perjalanan novel. Tajuk The Unsung Hero mungkin merujuk kepada pasukan ini, tapi ia boleh sahaja merujuk kepada Irvan yang menggunakan codename Hero di dalam pasukannya. Mungkin kisah yang lebih hebat ada di dalam sambungan novel ini, The One? Tapi mengenangkan novel penulis ini yang tebal-tebal, hamba perlu fikir panjang jikalau nak membacanya.


Nota:

- Novel ini dihadiahkan oleh Puan Rahayu Yasir dan suaminya En. Halim Ishak.
- Kredit gambar dari FB Melur Jelita


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

NONI - Abdullah Hussain

  Buku ini agak buruk keadaannya. Ia adalah sebuah buku lupus daripada perpustakaan. Hamba belinya daripada seorang penjual buku terpakai di...