Selasa, 14 April 2020

SANG PURBA - Naim Tamdjis




Sang Purba umpama sambungan kepada Koc13 yang masih menampilkan watak Raiqal dan Aiman Aklaken. Kali ini mereka tampil dengan beberapa watak lagi seperti Dato' Saufie, Haziq, Mie, Salim Bach dan isterinya Shikin, watak-watak bunian, watak-watak crook serta beberapa watak sampingan. Novel kali ini menggunakan beberama latar watak serta latar tempat yang boleh ditemui di dalam Hikayat Merong Mahawangsa. Secara ringkasnya satu kuasa jahat yang telah ditidurkan pada zaman lalu kini bangkit untuk memusnahkan dunia. Maka watak-watak di atas yang agak ramai tadilah akan bersama mengekang kebangkitan mereka. 

Terlalu banyak watak baik pada novel kali ini menjadikan watak Raiqal dan Aiman agak kurang dominan. Mungkin juga penulis mahu menonjolkan perana watak baru seperti Dato' Saufie dan Haziq. Lebih-lebih lagi 'pasukan' ini dibentuk oleh Dato' Saufie dengan meletakkan Haziq sebagai waris keturunan Laksamana Antah Berantah sebagai pemimpin gerakan ini. Namun peranan Haziq sebagai pemimpin juga tidak ditonjolkan secara dominan.

Bukan sahaja menampilkan watak-watak purba tetapi novel ini turut diserikan dengan watak lain seperti naga tasik Chini - Sang Gumum, garuda/geroda, askar terakota, Sang Kelembai dan pelbagai lagi. Jalan ceritanya mudah diikuti. Bermula dengan kisah Dato' Saufie berusaha mengumpulkan pasukannya, serentak dengan kebangkitan kuasa jahat, latihan intensif mereka diikuti dengan babak pertempuran sebagai klimaksnya. Ya kadang-kadang membaca babak pertempuran itu seperti mengingatkan kita kepada cerita Avengers, End Game.

Membaca kisah ini anda tidak boleh berfikir secara logik. Jika dipaksa anda akan lemas. Maka layankan sahaja pembacaan kisahnya buat mengisi masa di musim PKP!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

TAPAI, TRAVELS & GUILTY PLEASURES OF A FERMENTED MALAYSIAN - Hishamuddin Rais

  Hamba cukup suka dengan cover   buku ini. Ia adalah susunan bahan makanan, rempah dan sayuran yang membentuk wajah Hishamuddin Rais. Tapai...